FOLLOWER

19 Julai 2013

Bayar Zakat Rezeki berkat

Assalamualaikum dan selamat sejahtera




Hari ini dah masuk hari ke-10 dalam bulan Ramadhan 1434 bersamaan 19 Julai 2013.  Sedar atau tidak puasa Ramadhan juga dikaitkan dengan Zakat Fitrah.  Tahun ini, kadar zakat fitrah bagi negeri Perak Darul Ridzuan ditetapkan sebanyak RM7.00 seorang.
   
Sementara itu, ikuti petikan salah satu daripada hadis berkaitan kewajipan menunaikan zakat fitrah:


فرَضَ رَسُولُ اللهِ - صلى الله عليه وسلم - زَكَاةَ الفِطرِ طُهرَةً لِلصَّائِمِ مِنَ اللَّغوِ وَالرَّفَثِ، وَطُعمَةً لِلمَسَاكِينِ.

“Rasulullah S.A.W mewajibkan zakat fitrah sebagai penyuci bagi orang yang berpuasa dari perbuatan yang sia-sia dan kata-kata kotor serta sebagai pemberian makanan untuk orang-orang miskin....” 
(Hasan, HR. Abu Dawud Kitabul Zakat Bab. Zakatul Fitr: 17 no. 1609 Ibnu Majah: 2/395 K. Zakat Bab Shadaqah Fitri: 21 no: 1827 dihasankan Asy-Syaikh Al-Albani dalam Shahih Sunan Abu Dawud)


Sekian, selamat berpuasa Ramadhan.

Ramadhan Karim!

Sesi bergambar kenangan | Photoshoot time!

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Alkisah disebutkan setelah disepakati oleh sekaliannya, maka pada hari ini terciptalah sejarah pertama bagi warga pejabat untuk bergambar kenangan bagi tahun 2013.

Nak diringkaskan cerita begini lah....Hari ini merupakan hari bersejarah buat kami semua kerana dapat berkumpul semuanya untuk bergambar kenangan.  Bukan senang sebenarnya nak berkumpul semua orang dalam satu masa, tambahan pula hari ini Jumaat dan banyak agenda penting yang harus diselesaikan segera.




Awal pagi lagi cameraman dah bersedia, cari sudut yang sesuai dan menarik.

Bukan senang tau nak dapat sudut yang menarik tambah dengan pencahayaan pagi yang matahari tidak berapa menampakkan sinarnya lagi..  Tidak lah gelap sangat dah pukul 8.00 pagi pun, tetapi cuaca agak mendung sikit... Rahmat di bulan Ramadhan.

Lokasi adalah di  kawasan lanskap sekitar tiang bendera depan bangunan pentadbiran.  ngeeee... ayat tu copy paste dari ayat bos dalam email, korang tak kisah kan...




Berbalik kepada cameraman tadi, berubah-ubah tempatnya... dari tingkat bawah naik ke tingkat atas kemudian tu turun ke bawah balik... nak dapat posisi yang sesuai dengan bilangan ahli yang ramai, mana tidaknya staf bahagian kami memang ramai cuma lokasi tempat bertugas saja yang berasingan... kat Pejabat Am ni adalah beberapa 'kerat' jer... :D

Tunggu punya tunggu.... jenuh jugak lah mana nak cari kedudukan lagi nak susun ikut ketinggian lagi (cuma lebar jer tak kesah.... :P).

Sebelum kedudukan disusun sempat lagi berborak isu semasa... berkaitan isu semasa di pejabat le... dunia luar lain ... tak kuasa nak layan.

Bila cameraman dah sedia... model pula tak siap lagi.  

Berpeluh jugak lah ... nak dapatkan kedudukan yang sesuai.

Gambar beramai-ramai tu tak dapatlah nak letak di sisi sebab tak siap lagi.  Kalau dah siap pun belum tentu lagi nak letak kat sini... sapa nak tengok?

Sekian adanya.

Perkataan dan Perbuatan biarlah seiring baiknya

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


corak hiasan


Barangsiapa baik perkataannya namun buruk amalnya, maka Allah akan menolak perkataannya. Namun, barangsiapa baik perkataannya dan baik pula amalnya, maka amalnya itu akan mengangkat derajatnya (di sisi Allah). Hal itu karena Allah Subhaanahu Wata'ala berfirman: …Kepada-Nya perkataan yang baik dan amal shalih akan diangkat… (QS. Faathir: 10)
(Salah seorang ahli hikmah)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...