FOLLOWER

30 Julai 2013

Tempat Berbuka Puasa Paling Istimewa

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Seperti biasalah bulan Ramadhan ni memang sinonim dengan Majlis Berbuka Puasa atau Iftar.  Lokasi Iftar berlambak-lambak dan merata-merata di hotel, restoren atau di gerai tepi jalan.

Temenung sweet sour boleh digantikan dengan kerapu atau siakap
Goreng kunyit pun sedap!!

Bermacam-macam iklan di sana-sini mewar-warkan kelebihan Iftar di tempat masing-masing dengan harga dan promosi yang paling istimewa.  Dan seolahnya sudah menjadi suatu hal yang wajib atau kemestian untuk berbuka puasa di tempat yang paling istimewa untuk meraikan ahli keluarga, saudara mara, rakan taulan atan rakan bisnes.

Bagi #yangbaik pula tempat berbuka puasa paling istimewa adalah dirumah.  Berbuka puasa bersama suami dan anak-anak yang masih kecil (yang tak puasa kata puasa! :P).  Melayan kerenah anak-anak semasa berbuka puasa mengingatkan kembali zaman semasa kecil dulu.  Tak kurang juga tempat yang paling istimewa untuk berbuka puasa adalah di rumah mak.  Berbuka puasa dengan masakan mak adalah pengalaman yang paling indah.  Hanya setelah kau pergi... kenangan itu akan tetap bersatu dalam ingatan ini.

Ayat di atas tu skema sangat. bukan tak nak berbuka di luar... zaman ekonomi tak berapa nak stabil ni elok lah berjimat cermat... kalau dah satu kepala dicaj sampai RM40.00 seorang dua tak per lagi... dibuatnya empat orang tambah dengan anak2 lagi... kopak duit belanja dapur untuk sebulan... baik mengalah makan kat rumah jer... sayur ulam pucuk paku pun sedap :D

Sambil itu layan jugaklah menu atau juadah berbuka puasa tahun lepas.  Tahun ni tak sempat nak snap gambar bagai... sibuk tak bertempat!  ngeeee


Kurma udang.  tahun ni baru sempat makan kurma daging.
Udang mahal sikit.


Nasi beriani abang belanja.
simbolik di sebalik abang belanja... cari sendiri
Baru beberapa hari lepas makan nasi karot.. kak hanim buat


kueh cara berlauk rusa.  memang sedap tapi anak-anak pula tak makan
buat makan sendiri sudah.

Layan jugak lah ...

Kesenangan yang akan segera ditinggalkan.

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Perbezaan antara tinggi dan rendah memang nampak pada mata kasar
tetapi yang tersirat disebalik ketinggian tiada siapa yang tahu.  Gambar hiasan

Salam Ramadhan Karim!

Hari ini dah masuk Ramadhan ke-21 iaitu fasa ketiga yang lebih dikenali sebagai fasa pelepasan dari api neraka...

Semoga kita mampu mendapat malam seribu rahmat dan malam seribu bulan iaitu Malam Lailatul Qadar.

Dunia adalah kesenangan yang (akan) segera ditinggalkan. Demi Allah yang tiada Ilah (sesembahan) yang berhak disembah selain Dia, tak lama lagi (dunia ini) akan hancur bersama penduduknya. Maka ambillah dari kesenangan dunia untuk mentaati Allah semampu Anda! Sesungguhnya tiada daya dan upaya kecuali dari Allah.
(Qatadah  (salah seorang murid Ibnu Mas'ud ))

Tiada kata dan ulasan panjang yang dapat dihuraikan hanya ringkasan yang teramat ringkas mampu dititipkan.  Semoga mampu memmberi peringatan buat diri.

Sebenarnya aye terharu dan terkesan sekali kerana adanya komen dari sahabat blogger yang mahukan aye memberi ulasan untuk kata-kata hikmah yang dikeluarkan.  Bukan tidak mahu memberi ulasan tetapi aye lebih suka pembaca membaca dan menilainya sendiri dengan kefahaman sendiri.  Bimbang juga sekiranya ulasan aye kelak akan memberikan penilaian yang negatif pula.

Walau apapun aye akan berusaha untuk memberikan ulasan yang terbaik dari sudut kefahaman aye sendiri bagi setiap kata-kata hikmah yang dikeluarkan.  Semoga kita dapat bersama-sama berkongsi pengetahuan dan pendapat

Terima kasih di atas pandangan yang diberikan.

Sekian adanya.  Terima kasih.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...