FOLLOWER

29 Ogos 2013

Minum petang di Padang Bola

Assalamualaikum dan selamat sejahtera 1Malaysia


Apa ke cerita nie... minum petang pulak di padang bola.

Al kisahnya aye menemankan rakan sekerja dah banyak kali 'ngajak' minum kat situ.  Selalunya ajakan itu tidak dapat dipenuhi kerana perlu balik segera dan kadang-kadang kerana balik lewat atau hari ni balik kerja dengan abang... alasan kan macam-macam.  Tapi yang pastinya alasan itu adalah benar dan memang saya percaya ianya betul bukan dibuat-buat...

eh... betullah nak bagi alasan kena yang betul dan memang yakin percaya bukan sengaja dibuat-buat.  Pening kepala sekejap...nak cerita pasal minum petang dah melalut ke lain.

nak tambah lagi satu.... kisah minum petang ni berlaku lepas waktu kerja tau bukan keluar minum petang waktu kerja....dan cerita ini dibuat juga selang beberapa hari kemudian... juga dikarang bukan pada waktu pejabat... cuma mungkin publish waktu pejabat (kan ada auto publish...hehehe).

Okey... diteruskan cerita sebenar.  Sebelum berjimba dengan kawan baik haruslah juga dimaklumkan dan mendapat kebenaran daripada encik suami.... wajib ingat tu.  Wajib juga dimaklumkan tempat yang hendak dituju dan untuk apa.  Faham yer!!!

Setelah sampai ke tempat yang dituju... cari port yang sesuai dan santai.  Agak-agak banyak tempat duduk masih kosong... boleh pindah-pindah sementara belum order makan dan minum... kalau dah order pun masih boleh ubah kalau tempat asal tak serasi... selagi belum makan dan minum kan?


Dah sampai ke tempat duduk yang sesuai...  kita mulakan cerita atau tinjau pemandangan sekitar yang sungguh menarik... nak rakam gambar pemandangan boleh kerana ia tidak melibatkan mana-mana individu... kalau nak rakam gambar 'couple' kena minta izin dulu.... kalau tidak nanti habis 'note smart' kena rampas pulak... 

Pemandangan yang indah dan menarik di satu sudut padang bola... ketika tiada orang bermain bola.  Dan... ketika itu masih belum ramai lagi pengunjung gerai ini tiba... bebas kan.  Saya Sayang Malaysia.


Serius aye cakap memang tak der idea nak makan atau minum apa tetapi untuk tidak menghampakan hasrat kawan, teman dan sahabat... maka ikut juga.  Sementara menunggu menu yang dipesan itu tiba... sempat juga rakam beberapa keping gambar untuk tatapan kalian... buat kenangan kami juga.



Ini adalah menu pertama yang tiba... iaitu limau ais untuk Seri dan Nescafe ais untuk aye.  Bukannya tak biasa minum nescafe ais.  Kadang-kadang teringat juga gurauan kawan-kawan semasa muda remaja dulu... kalau nak makan atau minum di kedai kena cari menu yang tiada di rumah kita.  Boleh lah kan... kat rumah aye memang tak der nescafe ais... dah lama tak berisi balang kaca antik :D



Sekali lagi sudut pemandangan dua gelas yang mewakili zaman dan usia yang berbeza... beza sangatkah???   'Idak' lah... pangkat adik dengan kakak jer



Masih sempat lagi menikmati indahnya langit petang di Seri Iskandar.  Sementara menunggu ketibaan char kuew teow dan mee goreng... 

Bila dah sampai menu idaman dah tak sempat rakam gambar... terus jer makan...lepas makan kemas meja sikit...ingat makan kat warung tak boleh kemas meja ker?  Cuba buat... mesti rasa teruja kan?  Sebab dapat meringankan beban orang.  Begitulah nanti kita juga tidak akan terbeban dengan lambakan kerja yang banyak... ada saja yang sanggup membantu..

Sekian dulu kisah sepetang di padang bola di Taman Iskandar Perdana, Seri Iskandar.




Sekitar Majlis Potluck Aidilfitri HEA 2013

Assalamualaikum dan selamat sejahtera 1Malaysia


Hari Raya Aidilfitri masih lagi terasa dan terus berbahang.  Sana sana di rumah atau di pejabat ada saja jemputan untuk jamuan sempena Aidilfitri.

Berikut adalah gambar dan cerita sekitar majlis Potluck jamuan Aidilfitri 1434 / 2013 di pejabat.

Seperti biasalah kalau namapun Potluck... sudah tentu banyak juadah yang dihidangkan.  Jika tidak silap perkiraan terdapat lebih daripada 20 menu untuk majlis Potluck kali ini.  Puas jugaklah AJK hiasan dan AJK hidangan nak menyiapkan tempat dan tagging nama menu.


Antara dereten menu potluck.  Kenal ke kek depan sekali nie???


Kueh raya, kerepek dan buah-buahan pun ada.


nasi lemak daun pisang + nasi lemak ayam

Ala... tak sempat pula nak letak gambar nasi maglubah.... bos yang buat tau... sekejap jer dah habis (bos buat sikit sangat, tak sempat aye nak rasa...)


puding (coklat la sangat kan) dan tart keju serta agar-agar laici antara pemanis mulut


tidak ketinggalan Pavlova... antara menu pertama yang dihabiskan.  
Ada rezeki... dapatlah sesuap... sedap!!!

Sebenarnya banyak lagi menu yang dihidangkan antara menu yang tidak kelihatan (tak sempat nak rakam) adalah bihun goreng, dadih puding koktel, nasih impit bersama rendang hitam, pulut kuning (ganti lemang) bersama rendah ayam, roti jala bersama kuah durian, spagheti, macaroni, kek, sambal goreng jawa, talam sagu banjar, laksa buyung dan sirap laici berserta teh o panas.




Majlis Potluck jika tiada hiasan... memang tidak meriah.



Antara hiasan wajib ada untuk potluck Hari Raya... ketupat.  
Walaupun tiada isi dapat tengok warna pun jadilah...
Aye jadi tukang ikat jer lah...



Nak menghias memang suka sangat... Ramai yang datang membantu.
Tiba nak mengemas.... tinggal lah berapa kerat jer

Lepas makan jangan lupa mengemas yer...


Walau apapun majlis Potluck kali ini cukup meriah.  Dengan kerjasama yang diberikan oleh semua AJK terlibat dan juga kehadiran tetamu jemputan.  Terima kasih kepada semua yang terlibat.

Seperti biasa lagi... jangan ditanya kenapa tiada gambar tetamu atau AJK... atau gambar penulis ini.  Kerania cerita ini adalah cerita berkaitan makanan dan persiapan sahaja... nak letak gambar orang kena maklum tuan punya badan jer.

Sekian adanya.







Segmen : Deno Short Giveaway #Part2

Assalamualaikum dan selamat sejahtera





Segmen:  Deno Short Giveaway #Part 2 (klik sini untuk turut serta)


Sebagai sokongan kepada Dayang Deno, aye turut serta dalam segmen yang ringkas ini.  

Hadiahnya simple sahaja.. Topup RM5 untuk 4 orang pemenang ^^ Nanti cabutan akan dibuat oleh si hero adam khaleef! :)

Tempoh segmen 3 hari je.. 29-31 Ogos @ 11.59pm

Untuk turut serta klik pada caption gambar di atas.

Selamat buat semua.


Antara amalan utama

Assalamualaikum dan selamat sejahtera 1Malaysia


Berkongsi secebis pengetahuan yang ada.  Semoga bermanfaat buat diri sendiri dan semua yang membacanya.


Tiga amal yang lebih utama: sembahyang dalam waktunya, berbakti kepada ibu bapa dan berjuang dijalan Allah.  (HR Bukhari)


Jom Solat


Berbakti kepada ibu bapa.  Gambar hiasan


Berjuang di jalan Allah.  Sungguh luas maksudnya.  
Yang paling jelas dan mudah difahami adalah mengikuti setiap suruhanNya dan menghindari laranganNya.  


Wallahu a'lam.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...