FOLLOWER

6 September 2013

Top 10 Entri Ogos 2013

Assalamualaikum dan selamat sejahtera



Agak lama menunggu peluang untuk menulis mengenai entri ini, Top 10 Entri Ogos 2013.  Mencari idea nak menulis dan nak reka cerita... bukan senang.  Buat ringkas sudah la yer..

Entri ini ditulis sebagai menyahut panggilan (boleh juga dikatakan cabaran) oleh bro Denaihati di facebooknya beberapa hari yang lepas.  Turut memberi idea kepada aye untuk menambah entri bulan September 2013.

Setelah ditapis dari statistik blog bagi bulan lepas, berikut adalah antara Top 10 Entri Ogos 2013.


1.  Ucapan takziah menurut Sunnah
 Entri ini dikeluarkan pada 3 Mac 2013. Merupakan entri yang dipetik dari blog citu.  Antaranya menyatakan bahawa tiada lafaz khusus yang ditentukan namun masyhur athar daripada Nabi SAW dan golongan salaf terdahulu mengucapkan:
أَعْظَمَ اللهُ أَجْرَكَ
“Semoga Allah membesarkan ganjaran pahala engkau”

Mungkin juga secara kebetulan entri ini agak popular pada bulan Ogos mungkin juga ada kaitan dengan peristiwa Pengalaman hari pertama Ramadhan 1434.  Entri ini dikeluarkan pada awal bulan Julai. Bolehke dikaitkan begitu?  


2.  Giveaway Pertama yangbaik Ogos 2013


Sudah tentu ini menjadi sebahagian daripada top entri bulan Ogos memandangkan ia mengundang ramai blogger dan syukur kerana mendapat sambutan.  Pemenang pun sudah dipilih.

Terima kasih kepada semua blogger yang turut serta.  Tahniah kepada pemenang.  Kepada yang belum tersenarai sebagai pemenang... nantikan giliran anda di lain giveaway.


3.  Masih dalam mood hari raya | Sesekali teringat Puasa Enam


"dah lama tak makan nasi beriani abang belanja"

Bulan Ogos masih lagi dalam bulan Syawal.  Entri di atas dikeluarkan pada tahun lepas dan tidak sangka masih ramai yang berminat untuk meneliti entri berkenaan.

Tahun ini, tiada sangat entri berkaitan hari raya seperti tahun-tahun sudah.  Sementelahan raya tahun ini memang tidak serupa dengan raya tahun-tahun yang lepas.


4.  Jom tengok rumah di Puncak Iskandar


Puncak Iskandar antara projek popular MRCB di Perak Tengah

Entri ini dikeluarkan pada 25 Disember 2010.  Masih mendapat sambutan.  Memang sengaja aye publishkan komen yang diberikan oleh pembaca.  Ada komen positif dan tidak kurang juga komen yang negatif.  Walau apapun terpulang kepada kita untuk menilai dan membuat pilihan.

Berhasrat nak buat 'come-back' berkaita entri berkenaan tetapi sedang memikirkan cara yang sesuai memandangkan entri berkenaan secara tidak langsung memberi promosi percuma kepada MRCB.

???


5.  Doa Penenang Jiwa


Doa Penenang Jiwa

Doa ini sentiasa mendapat perhatian sejurus ia dikeluarkan.  Doa ini boleh dikatakan sebagai terapi jiwa dan motivasi kepada kita dalam melaksanakan tugas harian.  


6.  Ada apa dengan kad ucapan hari raya

Gambar teaser... 

Oleh kerana hari raya masih belum berakhir kad ucapan hari raya sungguh mendapat sambutan.

Sayangnya tahun ini aye tidak mendapat sebarang kad hari raya tradisional.  Mungkin juga boleh usahakan sesuatu agar 'ritual' ini tidak hapus begitu sahaja.

Sebenarnya ramai juga rakan blogger yang membuat kad hari raya sendiri.  Satu usaha yang baik dan murni namun usaha itu tidak seharusnya dilihat dari sudut keuntungan semata-mata tetapi juga untuk mengeratkan silaturrahim dan persaudaraan sesama kita.


7.  Dua wajah yang berbeza pada waktu yang sama

Agak menjadi kejutan juga kerana sejurus entri ini keluarkan terus mendapat sambutan.  Mungkin juga kerana tajuk atau tulisan dan gambar di dalamnya.

Pernah juga rakan blogger berpesan, bila menulis biarlah panjang-panjang tetapi bernas dan menarik. Memang perit juga nak perah idea bagi menarik sebab aye selalunya bila menulis pendek-pendek... sehingga pernah juga ditegur oleh rakan blogger... terima kasih atas perhatian dan teguran kalian.


8.  Ucapan hari raya buat Ibu

Ucapan hari raya buat Ibu lebih kepada monolog atau puisi.  Ia dikeluarkan sempena raya tahun 2012.  

Tahun ini tiada lagi ucapan hari raya buat ibu sebaliknya doa dipanjatkan kehadirat Ilahi mengiringi bonda di pusara... Semoga roh bonda bahagia di sana dan ditempatkan disamping roh orang-orang yang beriman dan beramal soleh.

Gelora rindu ini kian bertaut.



9.  Perodua Kenari kereta kompak keluarga Malaysia


Kenari Merah yang penuh misteri

Pernah dulu berhasrat hendak mendapatkan kereta Kenari sebagai kereta kedua atau juga sebagai kereta utama.  Memandangkan anak sudah bertambah, hasrat itu terhenti seketika.

Tetapi isu lain yang menyebabkan hasrat untuk memiliki Kenari terbantut.  Kalau jadipun mungkin tidak warna merah.  Bukan kerana Redmummy tetapi sebab lain yang sulit untuk dimengertikan.... :D



10.  Pesanan ringkas sebelum bercuti pulang ke kampung sempena Hari Raya Aidilfitri


Pesanan ini memang terbaik untuk diingati bukan sahaja sempena Aidilfitri tetapi setiap kali kita meninggalkan rumah atau pejabat untuk satu tempoh tertentu.

Petikan pesanan dipetik dan dipinjam dari email yang dihantar oleh pihak Penyelenggaraan kepada kepada semua staf dan aye panjangkan pesanan itu untuk ingatan bersama.  Semoga bermanfaat.


Penutup

Kenapa ada penutup pula?  Penutup ini adalah sebagai tamatnya senarai Top 10 entri Ogos 2013.

Terima kasih kepada kalian yang sudi singgah dan meninggalkan jejak serta komen di setiap ruangan ulasan.  Tidak ketinggalan terima kasih juga kepada semua pembaca senyap dan yang terjumpa blog ini secara tidak sengaja.

Sesungguhnya yang baik itu datang dari Allah dan kekurangan itu adalah atas hambaNya yang serba lemah. Semoga kelemahan itu tidak dijadikan alasan untuk berjaya sebalik teruskan usaha memperbaiki diri.

Semoga diberkati.

Sekian adanya.  Terima kasih.



Ingat dan sebut sebagai tanda cinta

Assalamualaikum dan selamat sejahtera




Diantara tanda kecintaan seorang hamba kepada Allah adalah banyak berdzikir (mengingat dan menyebut) nama-Nya, karena tidaklah Anda mencintai sesuatu melainkan Anda akan banyak mengingat dan menyebut-nyebut namanya.
(Ar Rabi' bin Anas)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...