FOLLOWER

3 Oktober 2013

Planet baru dan rumah baru

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Aye sendiri pun dah tak ingat ada berapa bilangan planet.  Lain la masa sekolah dulu matapelajaran geografi tidak pun Ilmu Alam(masa tu la...sekarang dah nama lain) memang terpaksa hafal sebab nak lulus periksa. Bohong cakap lah kalau tak nak lulus periksa kan?

Bab-bab ni sekarang memang malas nak ambil tahu. Korang dah tahu kan sekarang... hahaha memang aye tak nak ambil tahu tetapi lepas ni aye akan ambil tahu.

Memang kena ambil tahu dan kena study semula macam nak ambil exam sebab anak-anak dah mula sekolah dan dah mula belajar segalanya berkaitan ilmu alam dan manusia serta sekitarnya.

Sebab apa kena sangat-sangat ambil tahu?  Bila mana anak-anak mula bertanya... mak tak reti nak jawab pas tu bagi alasan memacam yang kadang-kadang entah lah anak2 boleh faham ke tidak.  janji aye tak bagi ilmu ajaran sesat kat anak-anak kan... jawapan tu mesti ikut logik akal sendiri dan paksa anak-anak percaya.

Oh... tidak!!! aye bukan dera anak-anak.

Nak tahu macam mana boleh keluar tajuk nie?

Nah tengok gambar kat bawah nie











Hasil karya Alif - senarai planet baru, mula dari kiri yer

1.  Planet Kiara.  Memang ada kan ala... kan cerita yang sedang dimainkan di TV9 sekarang nie.  hasil tulisan Mak Dara .  Mungkin Alif minat sangat kot...setiap petang jarang miss cerita nie... pastu memalam dok mereka cipta pulak.

2.  Planet Mara.  Huhuhu  memang tak pernah dengar tak pernah lihat dan tak pernah jumpa.  Di mana Alif dapat idea ni umi betu;-betul tak tahu.

3.  Planet Sains. Pulak... heeeiii kat sekolah memang ada subjek Sains tapi tak tau pulak macam tu bentuknya.   

4.  Planet Mitor.  Tak berapa nampak tetapi bentuknya macam ... apa yer. hentam aje lah labu...

5.  Matahari.  ha... yang ini memang ada.  Cuma bentuknya ikut kreativiti memasing la kan... sapa nak buat bentuk durian ker atau nak buat bentuk nenas ke... eh ade per.

6.  Bumi.  Pandai Alif buat corak... macam serupa la.

7.  Bulan.  Ye... sungguh segak bergaya nampaknya wajah bulan.



Dah penat lukis planet lukis pula pemandangan dan rumah impian.  Lukisan Alif memang jarang sangat ada warna.  Bila melukis dengan pensil lagi suka... hitam putih jer.


Itulah serba sedikit mengapa dan bagaimana boleh timbulnya tajuk di atas.

Harap janganlah jemu yer dengan celoteh aye yang tak seberapa.

Beberapa hari lagi ulangtahun kelahiran Alif yang ke-7.  Cepatnya masa berlalu rasa tak puas nak peluk cium.

Sekian.  Nak fikir apa hadiah nak bagi..

Terima kasih yer.



Hari ini tertinggal lagi

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Gambar hiasan semata.  Semoga hasrat tercapai :D


Hari ini tertinggal lagi
Bukan tertinggal bas atau kereta
Bukan juga beg duit atau bedak kompak
Tetapi tertinggal yang tertinggal itu adalah kawan baik
Kawan baik yang sentiasa membantu ketika diperlukan
Sebenarnya lebih dari kawan baik
kerana ia bukan manusia
tetapi ia adalah telefon bimbit ku...

Telefon kesayangan yang telah tertinggal dalam bilik
Tertinggal kerana tadi sedang cas telefon
Bukan kerana nak cepat tetapi kerana tak ingat
Dah keluar rumah pun masih tak ingat
Dah sampai ofis baru teringat

Macam mana...
Kalaulah ada sesiapa perasan telefonku dalam bilik yang sedang dicas
Mudah-mudahan selamat.....

Untuk itu sentiasa beringat-ingat dan bersedia
Catatkan juga nombor telefon kecemasan (encik suami) pada kertas dan letak dalam purse.
Kalau harapkan ingatan... memang dah hilang.
Tak ingat langsung sebab nombor telefon ada dalam telefon ler... mana nak cekau ehhh.

Hari ini tertinggal lagi....

Antara jalan Mujahadah

Assalamualaikum dan selamat sejahtera




Barangsiapa mengoreksi batinnya dengan muraqabah (senantiasa merasa diawasi oleh Allah) dan ikhlas, maka ia akan menghiasi lahirnya dengan mujahadah dan mengikuti sunnah Nabi shallallahu 'alahi wasallam, karena Allah berfirman, 'Dan orang-orang yang bermujahadah untuk Kami, niscaya akan kami tunjukkan kepada mereka jalan-jalan Kami.' (al-Ankabut : 69)
(Al-Harits)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...