FOLLOWER

4 Oktober 2013

CPUV pertama Oktober 2013

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Buat pertama kali pada bulan Oktober 2013, CPUV muncul.  Dah agak lama juga CPUV ini muncul, kira-kira 2 hari yang lepas (tidaklah lama sangat).

Cuma kali ini agak lewat sikit buat entri ini sebab menantikan iklan nya menari di blog.  Tak juga muncul... atau iklan tu muncul ketika aye tidak online...


CPUV Pertama Oktober 2013|  Transitions Optical


Kisah kanta lekap keluaran Transition Optical.




Nak tahu lebih lanjut mengenai peraduan ini.  Sila klik pada gambar di atas atau klik saja iklan yang muncul di blog ini.

Sekian adanya.  Terima kasih kepada nuffnang dan Transitions Optical kerana sudi beriklan dengan CPUV di sini.  Terima kasih juga kepada kalian semua yang berkunjungan ke blog ini.  Sangat-sangat lah menghargainya.



:)



Nasib sang semut

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Nasib sang semut di dasar tempayan.


Begitulah nasib sang semut walaupun hidupnya seringkali dikaitkan dengan ketabahan dan kekuatan tetapi tidak lari dari kesusahan dan kesukaran.  Susah ke hidup semut tu?  Pada pandangan kasar memang nampak susah tetapi dah lumrah alam begitu jadinya maka kesusahan dan kesukaran itulah yang menjadikan semut itu tabah dan kuat.

Di mana juga kita tinggal tidak kekal lama pasti ada jua gangguan.  Hanya kekuatan dan ketabahan saja yang memungkinkan kita untuk menetap lama di situ.




Hidupnya sang semut ini di dalam pasu bunga.  Mungkin juga di dasar atau tapak pasu.  Setelah sekian lama bersenang lenang di situ tiba-tiba hari ini disirami air.  Pokok hiasan di dalam pasu itu memerlukan air untuk meneruskan hidupnya.



Entah ke mana hendak melarikan diri membawa segala kehidupan dan masa depan... di dasarnya sudah kebanjiran di atas pula masih lagi kebasahan... di dalamnya pula sudah tentu dipenuhi dengan air baja.

Sabarlah wahai sang semut kelak hidupmu akan senang jua.

Sekian adanya kisah nasib sang semut untuk renungan bersama.

=)


suka duka pentas dunia

Kepentingan menuntut ilmu

Assalamualaikum dan selamat sejahtera




Wahai anak-anakku! Tuntutlah ilmu! Sesungguhnya, walaupun kini kalian masih kecil, kelak kalian akan menjadi orang-orang besar. Adakah yang lebih buruk daripada seorang yang sudah tua renta lagi bodoh?
('Urwah bin az-Zubair)

Bila manik dijadikan masakan

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Idea bila nak menulis bukan kira siang atau malam.  Tak kira juga subjek yang hendak diceritakan.

Oleh kerana kerja-kerja menjahit manik terganggu maka gangguan itu menjadi subjek dalam cerita. Hmmm... macam tak berapa sesuai pulak nak buat intro. Tapi tak per lah nanti idea hilang melayang.

Al kisah lah kan, hujung minggu lepas aye telah belajar menjahit manik.  Tak malu nak cerita memang baru belajar.  Bila dah belajar dengan guru barulah ada semangat dan idea nak jahit manik sendiri tak de lah nanti nak beli atau tempah kat luar.  Zaman ekonomi yang tak berapa nak stabil kena pandai cari peluang dan ruang untuk berjimat cermat.  Walaupun tak perlu beli baju bermanik untuk berjimat tapi kalau dah teringin apa salahnya mencuba kan?

Okey okey... dah melalut pulak yer.  Terus kepada jalan cerita.

Oleh kerana masa untuk menjahit manik agak terhad maka masa yang ada hanyalah waktu malam sebelum tidur dengan harapan setelah anak-anak semua dah tidur bolehlah umi mulakan operasi.  Tunggu punya tunggu .... yang tiga orang dah tidur tinggal lagi sorang ni liat betul... itulah Inas Insyirah si 'jejari runcing yang dah montok' .... apa nak buat tangan ni dah gatal nak menjahit manik... tinggal lagi satu sudut tak siap.  di gagahkan semangat operasi menjahit manik pun dimulakan dengan harapan gangguan adalah minima.

Permulaan operasi agak lancar juga... kerana Inas tak berapa nak kisah sangat... tetapi tak berapa lama kemudian belum pun sempat habis rangka bunga... dah mula.

Main masak-masak pula dengan manik tu... mula-mula satu bekas saja tak ganggu bekas lain.  Kemudian merebak pula ke bekas satu lagi... nak masak maknik katanya... 'Masak lah anak oi'... tak lama kemudian... bertambah lagi 'periuk' nak masak... sabar lagi.

Akhirnya... nah kau jadi bahan dalam blog kali ini. Bangun ambil telefon (kawan baik hehehe) buat-buat nak telefon ayah... kalau tahu nak tangkap gambar... dia tak suka.  Dapatlah rakam beberapa keping gambar... sehingga dia perasan... stop dulu.

Ini pula cerita bergambar.  Tau... korang bukannya baca sangat cerita merapu kat atas tu...


sesi pertama... goyang-goyang!!


sesi kedua... tambah lagi bahan... baru boleh masak sedap2



tambah lagi... bahan lain pula.



sesi ketiga... kacau-kacau biar sebati



hanya ini yang sempat umi siapkan.  bila bekas manik umi dah disambar jadi bekas 'ketiaw'.... huhuhu


ini adalah corak jahitan manik yang sempat disiapkan terlebih dahulu...memang mencabar.



dan... inilah hasilnya campuran manik yang dijadikan bahan masakan...
Nampak gayanya umi kena sisih lah pulak manik-manik nie... oh tidak!!!!!
macam cerita musang berjanggut pulak.



Anak-anak kan.... kalau dilarang lagi dibuat, bila disuruh bertambah laju pulak nak buat. So, larangan biar berhemah...

Selamat lah kau anak.

Sekian adanya... nak sisih manik ni pulak...  :P


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...