FOLLOWER

10 Oktober 2013

Semoga yang terbaik

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


corak frame yang tak berapa nak menjadi

Semoga yang terbaik adalah untuk kita semua.

Senangkan nak cakap dan nak tulis... semuanya dihujung jari dan dihujung lidah yang tidak bertulang.

Namun kita berhak berusaha dan berdoa semoga kita sentiada perolehi kebaikan dari setiap kerja buat yang kita lakukan.  Semoga juga kerja buat kita itu tidak mendatangkan kesusahan dan kepayahan kepada orang lain.  Dalam erti kata yang lain sama-sama bertanggungjawab dan melakukan tuga sehabis baik.

hm... payah jugak nak faham nie.

Aye nak cerita macam nie... supaya kita dapat sama-sama memahaminya.

Setiap dari kita diberi garis panduan untuk melakukan sesuatu tugasan.  Tidak kiralah secara bertulis atau melalui kefahaman semula jadi.  Garis panduan secara bertulis itu adalah satu bentuk dokumen yang kasar atau 'hard copy' kita semua nampak, boleh baca dan boleh pegang.  Seperti peraturan dan undang-undang.  Manakala peraturan yang tidak bertulis itu adalah konvensyen di mana cara melaksanakannya sejak dari dahulu telah dipersetuji ramai dan ramai orang melakukannya dengan cara yang betul...

Boleh faham tak nih?

Okey macam inilah... kalau dah ramai orang tahu nak buat sesuatu perlukan kelulusan begini dan begini... tiba-tiba ada pula hamba Allah yang dengan sukahati buat peraturan sendiri yang mana memberi kesan dan mendatangkan kesukaran kepada  orang yang hendak melaksanakannya nanti.

Penat kan fikir orang yang suka hati buat kerja tak fikir orang dan tak nak fikir apa sebenarnya yang bakal berlaku bila dia buat macam tu...

Lagi penat nak fikir adalah macam mana nak buat cerita bagi orang faham dalam masa yang sama tidak memberi aib kepada orang yang menjadi punca semuanya ini tertulis di sini.

Semoga kita tidaklah termasuk dalam kategori orang yang suka menyusahkan orang lain demi kepentingan diri sendiri.


suka duka pentas dunia

Tinggalkan dan dapat pengganti yang lebih baik

Assalamualaikum dan selamat selamat sejahtera



corak hiasan.  sumber google


Tidaklah seorang hamba meninggalkan sesuatu karena Allah, kecuali Allah akan menggantinya dengan sesuatu yang lebih baik daripadanya dari arah yang tidak dia sangka-sangka. Dan tidaklah seorang hamba menganggap remeh hal yang diharamkan, sehingga ia mengambil yang tidak baik, kecuali Allah akan memberinya sesuatu yang lebih berat daripadanya.
(Ubay bin Ka'ab)


suka duka pentas dunia



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...