FOLLOWER

9 Januari 2014

Jom Naikkan Trafik Blog 2014!

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Jom Naikkan Trafik Blog 2014!


http://www.bicaramakdara.com/2014/01/jom-naikkan-trafik-blog-2014.html

Tiba-tiba datang meroyan.  Baru jer publish entri kejap tadi... dah nak publish entri ini pulak.

kerja tengah melambak dan masuk bertubi-tubi dalam tray ni... so tangguh dulu...
Dan ini adalah entri di saat terakhir kerana mengejar due time jam 6.00 petang.

Akibat kehabisan gas memasak

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Akibat kehabisan gas memasak macam-macam boleh jadi terutama ketika perut sedang lapar sangat ... masak mee segera tak sempat siap... mesti geram kan... rasa nak telan jer periuk.  Heee ekstrem sangat la pulak...Tidak sampai nak makan periuk besi tu... YB bukanlah wanita besi. Ngeeee


Konon-konon tengahari tak nak makan sebab nak simpan untuk makan petang plus makan malam.  Sampai rumah... tengok-tengok lauk dah habis yang tinggal hanya telur yang belum dimasak.  Jadi... apa lagi 'cekoh' jer apa yang ada... campak-campak dalam kuali. Sedang baik punya tunggu lauk masak.... tiba-tiba api dapur bertukar menjadi perlahan... eh sapa pula yang usik ni... kuatkan sikit... makin perlahan pulak... kuatkan lagi... terus hilang dari pandangan... adakah pandangan ku kabur.  Jerit la kat encik suami... gas dah habis aaaa... cepat nak masak tak sempat siap lauk nie... 

Ceee... encik suami pun telefon la kawan baiknya pengedar gas memasak di kawasan berhampiran.  Okey siap! kejap lagi dia sampai... tunggu punya tunggu dah masuk 15 minit... tak juga sampai... salah masa kot.

Tak per kita ada ikhtiar lain.  Masuk minit ke 20 tak sampai juga tong gas idaman tu... 'moh lerah' kita cari ikthiar.

Inilah ikhtiar yang ada, tak der gas letrik masih ada.  Bukan tak nak jimat tapi hidup mesti diteruskan.  Entahlah mana satu nak berjimat... jimat gas kurangkan memasak?  Kurangkan makan boleh ? Jimatkan letrik pun ada kaitan juga dengan memasak dan aktiviti kehidupan yang lain...  Panda-pandailah agihkan penjimatan asalkan hidup diteruskan seperti biasa... atau seperti luar biasa?

Gas dah habis letrik ada.  Boleh juga digunakan untuk memasak.  Walaupun tidak serupa tetapi makanan itu masih boleh dinikmati.  Alhamdulillah.

Apa nama makanan yang umi masak ni?  Anak-anak dok sibuk bertanya.  Pelik sangat ker.  Memang pelik sebab umi tak pernah guna 'sandwich maker' untuk bakar telur 'scrumble'.  Ha... korang dah tahu kan apa nama makanan ni. Nak kata ajaib tak juga cuma pelik sikit. Heeee

Makanan di atas tu adalah campuran segala macam sumber makanan dari bawang, telur, cili, kentang, tomato, telur dan susu cair.  Susu cair pun ada?  Yes.  Okey tak kalau umi ajak anak-anaknya makan... kemudian cakap pada anak-anak... korang tak makan ni rugi la kat hotel pun tak der makanan cam ni... umi jer yang boleh buat.. semua diam... tak peduli pun.

Tak perlah... umi makan dengan inas jer. Ayah tak nak makan katanya sedang diet.  Dietlah sangat!

Dah habis makan pun pembekal tong gas tu tak sampai lagi... kalau tunggu tadi memang kelaparan la sangat.

Akhirnya dan malam baru sampai... harga gas memasak satu tong sekarang nie rupanya 28 ringgit yer. Huuu tak pernah ambil tahupun sebab yang selalu uruskan adalah encik suami... puan isteri ni masak jer apa yang ada.  Mungkin harga tu termasuk caj penghantaran.

Ikhtiar hidup mesti ada untuk meneruskan kehidupan.  Jangan sampai menyusahkan orang lain dan diri sendiri dah la.


suka duka pentas dunia


$

Syurga atau Neraka

Assalamualaikum dan selamat sejahtera



Batu petir?  Gambar hiasan

Keadilan itu syurga bagi yang terzhalimi dan neraka bagi yang menzhalimi.
(Umar Al-Khatab)





suka duka pentas dunia


$
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...