FOLLOWER

28 Januari 2014

Sambal Tumis Sotong Kembang

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Sambal Tumis Sotong Kembang di dalam kuali

Malam-malam ni buat cerita tentang makanan pulak eh... Sebelum tidur mengarang cerita sambil memekakkan telinga mendengar panggilan 'Acik' ajak tidur bersama.  Begitulah dia setiap malam... kadang-kadang melemahkan semangat umi nak mengarang... dok asyik 'peram' dia tidur sampai umi pun terlena sekali diulit mimpi... :P

Pengenalan sering kali 'tak boleh blah'.  Asyik merapu jer.  Korang yang baca ni janganlah berkecil pulak ehh.  Aye bukannya rajin sangat nak mengarang panjang lebar... kalau banyak sangat tulis nanti banyak pulak yang merapu.  Tetapi kadang-kadang ada isi juga tau... itupun entah bila datang angin rajin mencari maklumat... heeee

Sambal tumis sotong kembang.  Dah hampir seminggu rasanya beli sotong kembang, simpan dalam peti ais menunggu angin rajin dan mencari semangat memasak yang semakin hilang... blurr betul lah nak masak pun kena tunggu angin.... kannnnn. Bukannya tak pernah memasak, hari-haripun memasak juga tetapi cukup sekadar ikan goreng, ayam goreng kunyit, telur dadar.  Itu jer yang sempat tambahan pula anak-anak memang tak makan makanan yang 'pelik-pelik' ni... Mereka cuma kenal ikan dan ayam goreng jer.  Bukannya tak pernah masak lauk lain tetapi ... itulah mereka sentuh sikit dan akhirnya tinggal umi dan ayah jer yang habiskan... Jadi nak memasak yang istimewa seperti sambal tumis sotong kembang ni memang kena tunggu angin dan semangat.

Kenapa sambal tumis sotong kembang?  Kalau nak ikut jawapan anak-anak, mereka akan jawab selamba dan skema la sangat... macam ni "umi memang pandai masak, masakan umi sedaplah" dan macam-macam jenis pujian yang kadang-kadang tak masuk akal umi pun ada.  Dan ... pujian mereka kadang-kadang buat umi keliru adakah harus umi masak macam ni setiap hari atau sesekali saja.

Sambal tumis sotong kembang... masa zaman aye kanak-kanak atau remaja belia dulu tak berapa ingat berapa kali makan.  Mungkin pernah jumpa tetapi tak makan sebab tak suka kerana pedas.... haaa.... kan anak-anak dah ikut... hehehe.  Tidak lah sangat, masa remaja dulu kan terpengaruh dengan rakan sebaya kalau makan seafood nanti muka tumbuh jerawat.  Entah apalah sangat dengan jerawat masa tu... tempek bedak sejuk hilang lah... kannnn

Sambal tumis sotong kembang sekarang ni sudah menjadi makanan kesukaan dalam rumah kami... anak-anak pun dah semakin pandai makan... tak kiralah umi buat pedas ke pedor ke... mereka okey jer... Saaaayang umi... hehehe

Sekian adanya serba sedikit penjelasan berkaitan sambal tumis sotong kembang.  Bukan entri resepi tetapi lebih kepada cerita di sebalik sambal tumis sotong kembang.  Kalau korang nak resepi meh cari kat blog Che Mat Gebu.  Banyak resepi menarik di situ.

Terima kasih kerana sudi membaca hingga sini... nantikan episod berikutnya.


suka duka pentas dunia
yangbaik.blogspot.com


$$$

Mencari yang mulia dan dermawan

Assalamualaikum dan selamat sejahtera





Apabila akhirat ada dalam hati, maka akan datanglah dunia menemaninya. Tapi apabila dunia ada di hati maka akhirat tidaklah akan menemaninya. Itu karena akhirat mulia dan dermawan, sedangkan dunia adalah hina

(Abu Sulaiman Ad Daroni)




suka duka pentas dunia


$$$

Duhai insan budiman

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


republish entry


pemandangan petang... gambar hiasan



Duhai awak yang budiman
Hari ini seorang lagi jiwa terluka lara
Hanya kerana menjalankan tugas
Jiwa itu tertekan

Duhai awak yang budiman
Hari ini dia kecewa
Hanya kerana melaksanakan amanah tugas
Dia dihentam dicerca
Bukan sahaja hari ini dia terluka 
Dulu semalam juga dia telah kecewa
Dia berduka lara
Namun wajahnya ceria
Tidak menampakkan setitispun derita jiwa
Kerana dia tahu semua insan adalah budiman

Duhai awak yang budiman
Kerja buatnya bukan suka-suka mengejar pangkat darjat kelangit lepas
Sama seperti awak juga
Kerjanya adalah kerana minat dan semangat

Duhai awak yang budiman
Tahukah awak apa disebalik senyum tawanya
Senyum tawa itu tirai duka lara 
Bersemadi di sanubari

Duhai awak yang budiman
Gurau senda ada batasnya
Barangkali awak tidak menduga 
Gurauan itu mencakar jiwa
Merobek jantung berlandas kecewa
Menjengok nestapa bertamu lara

Duhai awak yang budiman
Di mana letaknya budimu tuan
Hingga longgar segala pertimbangan
Tanpa menghirau duka sarat barat
Jenuhnya menyekat kudrat
Menghias peribadi
Menjerat 
Pangkat
????

Duhai awak yang budiman
Hulurkan pertimbangan 
Sembuhkan derita kian membukam
Semoga hasrat terlaksana mulia
Tanpa ada dendam kesumat

Duhai awak yang budiman
Mahukah kalian berhati mulia
Kembalikan kegemilangan
Pulihkan semula jiwa lara
Sentiasa ada baik sangka
Itulah awak jejaka budiman


Nukilah:  yangbaik
Ditulis pada:  9.00 pm, 27012014


$$$

Di mana setitis air mata

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


gambar hiasan.  sumber mr. google


Sungguh, saya meneteskan setetes air mata karena takut kepada Allah, lebih saya cintai daripada bersedekah 1000 dinar

(Abdullah ibn 'Amr)


suka duka pentas dunia


$$$

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...