FOLLOWER

14 Mac 2014

Belajar bertolak ansur

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Belajar bertolak ansur.  Sesekali bertolak ansur tidak akan menjejaskan pendirian kita.  Bila bercakap mengenai pendirian pasti ramai yang tidak setuju dengan ayat ini.


corak hiasan

Entahlah (lagi sekali ayat skema)... dah pagi begini baru dapat idea nak merapu di sini.

Teringatkan kisah anak-anak.  Kalau diikutkan hati memang tidak tertahan dengan kerenah mereka.  Sesekali biarkan mereka menjerit dan menangis rasanya tidaklah membebankan kot!!!.

Mereka anak-anak menjerit berebut permainan mungkin perkara biasa kerana mereka tidak bijak lagi dalam mentafsir suasana... ianya terpulang kepada kebijaksanaan kita dalam menangani beban yang ditanggung oleh anak-anak.  Dengan turut sama melontarkan jeritan tidak mampu meleraikan kekusutan yang terjadi.  Sebaliknya cara yang terbaik adalah membiarkan mereka dengan kawalan dan pemantauan ibu bapa.  

Kita sebagai ibu bapa tidak salah bertolak ansur dengan anak-anak asalkan kena pada tempat dan masa.  Sudah tentu ada kaedah yang tertentu dalam bertegas terhadap anak-anak.  Dengan memberikan pelukan dan ciuman pasti dapat meredakan keresahan pada anak-anak.  

Terpulang kepada kita bagaimana hendak mengaplikasikannya dalam kehidupan seharian.



#pray4mh370


suka duka pentas dunia


$$$

Boleh atau tidak balas komen

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Boleh atau tidak boleh balas komen dalam blog?  Bagi sesetengah blogger ia menjadi satu rutin dan kemestian untuk menjawab setiap komen dalam blog.


Dunia blogging sekarang memang sudah cukup meluas.  Saban hari ada saja blogger baru yang muncul... tidak kurang juga blogger yang menyepi atas alasan tersendiri.

Membalas komen dalam blog mungkin mampu mendatangkan semangat dan perasaan gembira kepada blogger atau anon tanpa nama.  

Mengikut pendapat sesetengah blogger menjawab komen dalam blog adalah perlu bagi menjalin hubungan dan kemesraan sesama blogger dan secara tidak langsung mampu menarik pembaca dan pengunjung tetap.

Bagi aye sendiri terpulang kepada blogger nak jawab atau tidak.  Kerana pada tempoh masa tertentu kita terlalu sibuk dengan pelbagai perkara dan tugasan rasmi.  Maka yang sempat dilakukan pada blog hanyalah 'release' komen yang yang ditinggalkan oleh Rakan Blogger.  Tidaklah nanti rakan blogger ternanti-nanti apa respon pemilik blog tadi.

Jangan silap pula, tidak semestinya tidak balas komen itu bermakna komen anda diabaikan.  Jangan berkecil hati.  Sudah pasti kami blogger (perasan popular sekejap) akan membalas semula ke blog kalian yang meninggalkan komen.  Anda tidak dibiarkan...

Cuma berikan kami sedikit masa untuk mendekati dan mengenali anda semua.

Selamat berblogging.

#pray4mh370


suka duka pentas dunia



$$$

Belum biasa tetapi wajib dibiasakan

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Tidak ramai yang biasa lakukan ini.  Bagi yang belum pernah perlu cuba lakukan dan yang baru nak mula sebaik-baiknya kekalkan dan lebihkan lagi.


Ayat memang skema habis... aye harap aye dapat lakukannya.

Apa itu?

Itulah solat malam dan bacaan dalam solat, seperti yang disarankan oleh ahli hikmah seperti berikut:
Barangsiapa terbiasa memanjangkan shalat malam (dengan memanjangkan bacaan al-Qur'an ketika berdiri dalam shalat), maka ia akan merasa ringan ketika harus lama berdiri pada Hari Kiamat kelak.  (Hassan bin Athiyyah)

Mampukah kita?

Bukan sahaja harus tetapi mesti menjadi wajib untuk kebaikan sendiri.


 #pray4mh370


suka duka pentas dunia



$$$
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...