FOLLOWER

22 Mac 2014

Siapa bos yang bijak

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Malam ni up blog dari hp guna bloggeroid. Agak lama juga aplikasi ini terbiar.




Tak tahu pula nak up cerita apa. Agaknya kalau up cerita mengenai bos yang terkena boleh laku tak?

Tak kisah juga sebab blog ini aye yang punya. Tetapi usah bimbang kerana amat jarang sangat aye masukkan nama sesiapa di dalam penulisan kecuali kisah anak-anak.

Bos yang terkena?

Bila diangkat menjadi bos, kita biasanya akan tersepit antara bos tertinggi, staf bawahan atau sama bos yang sama line dengan kita (dalam carta organisasi jabatan). Lagi perit bila salah satu kumpulan itu lebih berusia dari kita. Masalah juga boleh timbul pabila mereka itu dahulunya kawan-kawan atau juga orang yang lebih lama berkhidmat dari kita.

Ini kira bos dah kena buli la yer.

Bila difikirkan semula... semua itu hanyalah prejudis kita sahaja apabila kita menjadi bos yang tidak bijak.

Bos yang bijak adalah bos yang pandai ambil hati semua orang, pandai berkomunikasi, pandai menyusun strategi, pandai jaga maruah diri tanpa mencalar atau menggugat maruah dan peribadi orang lain

Tidak kurang juga bos sepatutnya bijak membahagi masa dan mengagih tugas serta berani membuat keputusan dan bertanggungjawab atas setiap pilihan yang diambil.

Di mana nak dapatkan semua ilmu pengurusan dan pentadbiran begini?

Semuanya adalah melalui pendidikan, pengetahuan, pengalaman, pendedahan, pemerhatian dan sedikit datangnya dari baka atau semulajadi.

Banyak yang perlu diperbaiki untuk menjadi bos yang tidak dibuli.

Ambil masa untuk mendalami maksud menjadi bos dan berubahlah segera untuk menjadi tegas dan berani tanpa menyakitkan hati dan perasaan orang lain.

Sekian adanya.

posted from Bloggeroid

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...