FOLLOWER

24 Jun 2014

Lempeng Oat cicah sambal tumis

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Lempeng cicah sambal tumis


Lempeng atau penkek kampung cicah sambal tumis memang sedap dimakan tidak kira masa.  Lempeng untuk sarapan pagi, makan tengahari, minum petang atau makan malam... juga sedap.  Kandungannya memang sesuai sangat dengan selera 'anak tekak' orang Melayu menyebabkan ianya boleh di makan pada bila-bila masa.  Janji buat dengan penuh kasih sayang rasanya pasti lebih memikat selera ahli keluarga... kan?? :D

Lempeng oat di dalam piring coca-cola. :P

Lempeng boleh juga dijadikan menu untuk berbuka puasa atau bersahur.  Tetapi rasanya jarang sangatlah lempeng dijadikan menu untuk berbuka puasa memandangkan banyak lagi menu luar biasa yang boleh diperolehi di mana-mana bazar Ramadhan.


Lempeng, sambal tumis ikan bilis berkentang (comot nya) dan teh o panas. Sedap!!!

Ketika di kampung dulu atau ketika kecil dulu, lazimnya adunan utama lempeng adalah kelapa muda.  Tetapi sekarang kan dah duduk di pekan, mana nak dapatkan kelapa muda.  Yang ada air kelapa muda banyak lah itupun isinya tak berapa ada.

Kita sekarang dah moden jadi tidak salah kita modenkan sikit resepi lempeng.  Bak kata orang tua-tua "tiada rotan akar pun jadi".  Jadi sekarang ... daripada kepada muda kita tukar kepada 'quaker oat'.

Ada sesiapa nak resepi lempeng quaker oat?



Aktiviti bersama anak-anak di padang permainan semasa cuti sekolah

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Aktiviti bersama anak-anak merupakan satu agenda keluarga yang membahagiakan walaupun disulami dengan jeritan dan tangisan, kejar-mengejar dan jatuh bangun.  Tangis dan tawa adalah penyedap rasa dalam perhubungan kekeluargaan.  Wah... ala-ala pakar motivasi keluarga pula. :P


Apa nama benda ni entah.  Gambar ini adalah antara sebahagian kecil yang sempat dirakam.  Ada lagi tetapi tidak berapa cantik jadi tidak perlu nak tunjuk sangat kan skill jurugambar yang tidak menjadi.  Buat semak mata memandang saja :P

Secara kebetulan satu pagi yang dingin, ayah tidak bekerja dan umi juga jarang bekerja di hujung minggu.  Ambil kesempatan yang ada untuk membawa anak-anak ke padang di kawasan berhampiran rumah.  Aktiviti ini pada awalnya memang tidak tertulis di mana-mana poster tetapi dapat tahu melalui perbualan di sebuah warung.


Alahai... jenuh juga memujuk si jantung hati umi.  Tak nak bergambar pulak.  
Silap banyak lah, sebabnya umi memang suka tangkap gambar curi-curi ni.
Kan ... dah dapat.   Perasan rambutnya macam Aaron Aziz.  :P


Anak beranak.  Seorang sedang mencari rumput malu, seorang lagi tolong cari, ayah menjaga anak-anak dan si anak lelaki pula sedang meninjau peluang nak bermain di tepi longkang...

Dah jumpa rumput malu tetapi sikit sangat.  Nak cari lain rumput pun dah kering.

Mencari lagi... tak jumpa dan malas nak layan kerenah adik gebu. Kan???



Tak nak berenggang dengan ayah.  Takut bunyi enjin pesawat :P


Abang dah jumpa port yang sesuai untuk main lompat-lompat dengan kawan-kawan.
Mujur juga longkang kering.  Dah banyak hari hujan tak turun neh.

Dalam banyak-banyak gambar di atas.  Seorang lagi tidak kelihatan iaitu baby Abid.  Abid takut sangat dengar bunyi enjin.  Menjerit-jerit... bawa masuk dalam kereta baru diam.  Boleh pula dengan riang-rianya dia  relaks dalam kereta. 

Dan... gambar umi pun memang tak ada.  Maaf lah susah sikit nak bergambar, umi memang tak biasa lah nak interframe.... tolong tangkap gambar untuk anak-anak boleh lah..

Aktiviti seharian dengan anak-anak memang tidak menjemukan.  Walaupun letih tetapi hati puas kerana dapat melihat perkembangan dan kemajuan dalam pembesaran mereka.

Sekian.


Anda mencari ketenangan?

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Hadirnya ketenangan


Saya hendak berkongsi apa yang saya dapat dari group whatsapp.  
Mungkin juga anda semua pernah melihatnya di mana-mana.  
Saya panjangkan semula catatan ini untuk tatapan semua pembaca.
Memanjangkan kebaikan tidak salah kan?

sumber gambar:  group whatsapp


Ketenangan itu akan hadir bila kamu dekat dengan Allah
dan
keresahan itu akan hadir jika diri kamu jauh dari Allah


Sekian.  Semoga kita sentiasa dalam ketenangan.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...