FOLLOWER

17 Julai 2014

Kena rotan kerana pakaian sukan

Assalamualaikum dan selamat sejahtera



Gambar hiasan

Sepanjang bulan puasa anak-anak pergi sekolah seperti biasa. Kadang-kadang awal kadang-kadang lewat sikit. Hari yang lewat tu sebabnya lepas sahur tidur semula.

Pakaian ke sekolah seperti biasa juga. Sebabnya umi tak terimapun surat dari sekolah berkaitan etika berpakaian di sekolah untuk bulan puasa nie. Jadi semua pakaian sekolah disediakan ikut jadual seperti biasa. Hari yang ada PJ pakai pakaian sukan... begitulah setiap hampir 2 minggu ini.

Agak terkejut juga, petang tadi bila anak cerita hari ini kena rotan dengan cikgu disiplin sebab pakai baju sukan.

Pukulan itu mungkin tidak sakit tetapi tetap juga ada nampak kesannya di tapak tangan.

Seketika terkejut dan timbul juga rasa marah. Tetapi bila difikirkan semula... mungkin juga cikgu pernah cakap sebelum ni ... tak perlu pakai baju sukan pada bulan puasa ... tetapi budak-budak kan... kadang tak bagi perhatian sangat. Jadi biar dia rasa akibat tak bagi perhatian apa yang cikgu cakap.

Cikgu pun... janganlah pukul kuat sangat... kalau takat pakai baju sukan tak kanlah sampai kena rotan. Baru darjah dua pun.

Semoga jadi peringatan.

posted from Bloggeroid

Peria tumis udang geragau

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Peria tumis udang geragau


Bila usia dah semakin meningkat corak pemakanan perlu ditukar dari lemak, manis, berkrim dan kurang berkhasiat kepada makanan berzat terutama ulam-ulaman.  Yang sebenarnya sejak dari muda atau dari kecil lagi dah kena ajar.  Tak usah nak kata anak orang nie... mak orang ni sekarang baru nak belajar makan sayur dan ulam pahit-pahit... semenjak kepala pula beputar dan berpusing tidak mengira masa.

Dari zaman kanak-kanak bukan tidak diajar makan peria.  Tetapi ketika di zaman kanak-kanak peria merupakan musuh utama.  Makan nasi dengan kicap pun tak apa daripada dok menghadap lauk peria. Kan? Sekarang ni baru la nak sedar diri... dah cuba cuba juga lah nak didik anak-anak... tolonglah jangan putus asa.  Zaman dah berubah banyak sangat.  Keadaan makanan zaman sekarang tidak seperti makanan ketika zaman kita kanak-kanak dulu.  kalau nak dibandingkan dengan zaman kanak-kanak mak atau opah kita lagi lah... jauh bezanya.

Anak-anak zaman sekarang kalau terjumpa yang pandai makan ulam ... memang salute habis lah kat mak bapak diorang... sebab anak-anak saya memang bermusuh sangat dengan sayur-sayuran terutama ulaman. Memang bukan taste dia orang.

Namun usaha tetap usaha jangan berputus asa yer... kawan-kawan.

Hari ini memang nak berceloteh panjang sebab dah dua hari sakit kepala yang amat sangat sehingga rasa nak ketuk-ketuk kat dinding.  Nasib lah kat rumah tak disimpan besi pengunci stereng kereta... upsss.

Saya nak berkongsi sebenarnya resepi makanan yang saya baru berjinak-jinak iaitu Peria Tumis Udang Geragau.  Dah lama tak makan peria semenjak ketiadaan mak dan mak mertua kerana arwah selalu masak peria untuk anak menantunya ini :P.



BAHAN-BAHAN:

1 biji buah peria sederhana besar
5 biji cili padi (diketuk)
1 ulas bawang besar (dipotong dadu)
2 ulas bawang putih (diketuk)
1/2 cawan udang geragau - jika tiada boleh digantikan dengan belacan kira-kira sebesar ibu jari (tangan ehh)
sedikit garam

CARA MEMASAK:

1.  Buah peria dibelah dua, buang biji dan dihiris setebal 1 cm (anggaran). Rendam dalam air garam atau gaul dengan garam seketika untuk hilangkan rasa pahit.
2.  Tumis bawang merah dan bawah putih hingga kekuningan, masukkan cili padi.  Jika nak pedas boleh ditambah cili padi.  Kacau rata.
3.  Masukkan udang geragau, kacau lagi hingga rata dan sehingga naik bau udang (seperti batu belacan).
4.  Masukkan buah peria dan sedikit garam.  Garam tidak perlu diletakkan banyak kerana udang geragau sudahpun ada rasa masin.
5.  Jika suka berkuah masukkan sedikit air masak.  Saya tidak masukkan air kerana tidak suka berkuah.


nota:
Banyak versi untuk masak peria.  Di lain masa, in shaa Allah jika berpeluang saya kongsikan resepi peria yang lain pula.

Terima kasih atas perhatian anda semua.



Seluar batik dan seluar pelikat pilihan

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Seluar batik 

Seluar batik atau seluar pelikat yang menjadi pilihan untuk hari raya.  Entahlah mood sekarang ni dah kedaung.  Kadang-kadang tak berapa stabil diikuti dengan kesakitan di belakang kepala dan simptom ENT. Saya tidaklah hendak menulis mengenai ENT kerana ia merupakan istilah berkaitan kesihatan dan hanya yang pakar sahaja mengetahui.  Namun dalam kesakitan yang tidak seberapa sempat juga menyiapkan seluar batik dan seluar pelikat untuk encik suami.  Itulah aktiviti hujung minggu sebab tak keluar jalan-jalan cari makan. 


Nak cerita pasal seluar batik ke seluar pelikat?  

Asalnya saya ingin nak buat dua entri berasingan.  Satu bercerita mengenai seluar batik dan satu lagi cerita mengenai seluar pelikat.  Tetapi rasa pelik pula, seluar yang sama dijahit pada hari yang sama tetapi entri dikeluarkan pada hari yang berasingan.  Tanya encik suami pula.  Dia tak kisahkan asalkan ada idea dan ada masa mana-mana pun boleh. Hmmm.... sebenarnya idea tidak berapa nak ada untuk menulis banyak-banyak walaupun rasa rugi pula bila buat entri 2 dalam 1. 

Tak mengapalah... disebabkan saya dah kesuntukan masa dan idea nak menulis pun tidak berapa nak hadir.  Maka keluarlah entri ini... Seluar batik dan seluar pelikat.


Seluar batik untuk Abid

Seluar batik
Seluar batik.  Sudah hampir 2 tahun rasanya kain batik ini berada dalam simpanan.  Tidak ingat pula sama ada kain ini diberi oleh arwah ibu atau dibeli.  Dua helai dengan corak yang sama tetapi warna yang sedikit berlainan.  

Setelah siap dijahit barulah encik suami mengakui bahawa sudah lama sebenarnya dia idamkan hendak memakai seluar batik.  

Eh eh... teringin sangat pulak... kalau macam tu kenapa tak cakap awal-awal semasa dapat kain batik ni. Tetapi elok juga lambat siap lambat rosak... kan?  Korang jangan nak tambah apa-apa lagi... banyak sangat maksud tersirat bila seluar ni dah siap... biar saya simpan dalam kotak ingatan sehingga luput atau kalau tak boleh luput saya akan pastikan ia akan pudar... hehehehe

Seluar pelikat


Seluar Pelikat


Walaupun berkali-kali entri dengan tajuk yang hampir sama saya tidak jemu untuk bercerita.  Kerana pengisiannya pasti berbeza.  Pada anteri seluar batik yang terdahulu ia dibuat untuk anak-anak tetapi untuk entri kali ini... seluar batik ini dibuat untuk ayah dan lebihan kain dibuat untuk anaknya pula.

Puas hati kerana dapat berbakti kepada encik suami dan anak-anak.  Apatah lagi apabila karya ini mendapat pujian san sanjungan daripada encik suami... senyum jangan marah ahhh.


p/s:  Seluar batik pakai di hari raya pun okey jugak kan? :P


Baik perkataan dan amalan akan mengangkat darjatnya

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


gambar hiasan


Barangsiapa baik perkataannya namun buruk amalnya, maka Allah akan menolak perkataannya. Namun, barangsiapa baik perkataannya dan baik pula amalnya, maka amalnya itu akan mengangkat derajatnya (di sisi Allah). Hal itu karena Allah Subhaanahu Wata'ala berfirman: …Kepada-Nya perkataan yang baik dan amal shalih akan diangkat… (QS. Faathir: 10)

(Salah seorang ahli hikmah)



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...