FOLLOWER

21 Julai 2014

Sup Bebola Ikan berbunga karot

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Sup bebola ikan berbunga karot.  Antara masakan yang agak ringkas dan mudah.  Anak-anak suka makan, umi dan ayah pun senang hati.

Bila dah tiba masa malas nak masak campur dengan tiada idea, tak tahu nak masak apa jadinya apa saja yang terlintas kat kepala otak ni... itulah yang jadi.  Pergi ke pasar mini dekat rumah, cari apa benda yang boleh membantu untuk masakan.  Kebetulan terjumpa bebola ikan 'besar punya', ingat nak buat sambal tumis tapi anak-anak pula tak makan pedas.  Bulan puasa ni bukan saja selera mak bapak yang nak kena ikut, selera anak-anak lagi la nak kena ikut.  Sebagai hadiah kerana berpuasa.  Barulah bersemangat anak-anak nak puasa.

Masakan saya kebanyakannya jenis sup... mungkin juga sebab dah semula jadinya macam tu kot. :P
Malas nak bergulai bagai.  Kalau nak buat gulai-gulai tunggu encik suami yang masak.  Dia memang suka lah.  Tapi kali ini saya nak berkongsi resepi yang sangat ringkas dan mudah untuk sesiapa saja.



BAHAN-BAHAN:-

1 paket bebola ikan (anggaran 20 biji), boleh ditukar dengan bebola ayam atau ketam terpulang kepada selera masing-masing
1 batang lobak merah (karot)
1/2 pokok brokoli (tak tau nak panggil apa)
5 ulas bawang merah - hiris nipis
2 ulas bawang putih - ketuk
1 mangkuk air (ikut citarasa)
Sedikit lada sulah
Sedikit garam


CARA MEMBUATNYA:-

1.  Bebola ikan dibersihkan, bilas dengan air lalu.
2.  Brokoli dipotong kecil.  Lobak merah di hiris nipis.  Saya buat bentuk bunga seperti di dalam gambar untuk memberi semangat kepada anak-anak dan supaya mereka tertarik.  Memang berhasil, siap dapat pujian lagi.
3.  Tumis bawang merah dah bawang putih sehingga naik bau.  Masukkan air dan kacau.
4.  Masukkan berbola ikan, lobak, brokoli dan air. Tunggu sehingga mendidih.  Masukkan garam dan lada sulah.
5.  Hidangkan.


Nota:
Selain dimakan bersama nasi panas, sup ini juga sedap dimakan begitu saja dan campurkan dengan sedikit sos cili keropok untuk rasa pedas dan sedikit masam manis.



Masa depan anda

Assalamualaikum dan selamat sejahtera



Selamat pagi semua.  Hari ni sudah pun masuk hari ke-23 umat Islam berpuasa di bulan Ramadhan.  Sekejap sangat rasanya masa berlalu...

Tanpa celoteh lebih panjang saya hendak berkongsi satu petikan tanpa penulis asal.  Petikan ini saya perolehi dari kalendar bulan April 2014.  Petikan tersebut berbunyi begini :

"Masa depan anda terbentang di hadapan anda umpama sebatang lorong yang penuh dengan salji putih.  Berhati-hatilah apabila anda memijaknya, kerana setiap langkah anda, pasti akan meninggalkan kesannya"

Mungkin kita boleh iktibar bahawa setiap apa yang kita lakukan sepanjang kehidupan kita untuk masa depan pasti ada sejarah tersendiri seperti suka duka, tawa dan tangis.  Tetapi yang lebih penting setiap yang kita lakukan itu seharusnya diiringi dengan usaha kita sendiri bukan jalan pintas yang meninggalkan jejak hitam.  Kerana ia sudah tentu pahit untuk diterima.  Kita sudahpun mempelajari sesuatu dari apa yang berlaku sepanjang bulan Ramadhan tahun ini.

Jadilah yang terbaik dengan jalan yang baik.  Semoga kesudahan hidup kita berakhir dengan kebaikan.

Terima kasih.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...