FOLLOWER

6 Jun 2015

Berbangga dalam majlis

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Berbangga dalam majlis.  Tidak kira majlis apa pun yang kita hadiri pastinya kita hendak memberikan penampilan yang terbaik.  Bagi YB apa pun penampilan kita biarlah patuh pada syariah dan tidak berlebih-lebihan.  Sebaliknya jika sesuatu majlis itu ada temanya sendiri, pastikan tema itu tidak lari dari kehendak syariah dalam cara kita berpenampilan.  Sekiranya tema yang diberikan melarikan kita dari patuh pada syariah adalah wajar kita tidak menghadiri majlis sebegitu.


Gambar 9.  sekadar hiasan

Semoga kita sentiasa menjaga penampilan dan bicara kita sepanjang majlis.

Apabila seseorang sedang berbicara dalam suatu majelis, kemudian timbul dalam dirinya rasa ta'ajub (berbangga diri) dengan pembicaraannya tersebut, maka hendaklah ia diam. Sebaliknya, apabila ia sedang diam dalam suatu majelis, kemudian timbul dalam dirinya rasa ta'ajub dengan diamnya tersebut, maka hendaklah ia berbicara.  (Ubaidillah bin Abi Ja'far salah seorang ahli fikih dan ahli hikmah negeri Mesir pada zamannya)

Kutip hikmah untuk pedoman.  Sekian.



2 ulasan:

  1. good sharing dear ;)

    p/s:Jemput join segmen Bloglist Julai-Ogos CN yer ;) http://www.cekgunorazimah.com/2015/06/Segmen-Bloglist-Julai-Ogos-2015.html

    BalasPadam
  2. berbangga bagi KP tak salah. tapi jangan sampai riakkk...

    BalasPadam

Komen anda tanggungjawab anda. Komen dan pandangan anda amatlah dihargai. Terima kasih atas pandangan yang diberikan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...