FOLLOWER

30 Jun 2015

Cara terbaik menanamkan keimanan dan akhlak dalam diri anak kecil

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Cara terbaik menanamkan keimanan dan akhlak dalam diri anak kecil


Anak-anak ibarat kain putih dan kita sebagai ibu bapalah yang memberikan corak dan warna kepada kain putih itu.  Andai cantik maka cantiklah jadinya, walaupun ibu bapa bukanlah orang seni.

Takut nak tulis pasal anak-anak, sebabnya diri sendiri pun kadang-kadang ada juga terlepas pandang dan mendidik anak-anak.

Bunga hiasan

Sesungguhnya cara terbaik untuk menanamkan keimanan dan akhlak yang terpuji dalam diri anak kecil adalah dengan memberikan contoh nyata dan perilaku yang baik. Sesering apapun kita berbicara kepadanya tentang shalat –misalnya- maka tidak akan banyak berpengaruh, kecuali jika ia melihat kita (sebagai orang tua dan pendidik) senantiasa menjaga shalat lima waktu tepat pada waktunya. (Abduh Majalli)

Tidak sukar untuk mendidik anak-anak seandainya kita sendiri pandai menjaga tingkahlaku. Perkongsian ini diharapkan dapat dijadikan iktibar dan peringatan buat diri yang sering alpa.



1 ulasan:

  1. hmm betul tu.then lembutkan hati anak2 dengan zikir, kalau dia suka ipad.. masukkan zikir di dalamnya.insyaAllah mudah2 an dipermudahkan :)

    BalasPadam

Komen anda tanggungjawab anda. Komen dan pandangan anda amatlah dihargai. Terima kasih atas pandangan yang diberikan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...