FOLLOWER

1 Januari 2015

Mutiara Kata #1/2015

Assalamualaikum dan selamat sejahtera



Kuasa wawasan dalam kehidupan



"Katakanlah; sesungguhnya solat dan ibadahku, hidup dan matiku hanyalah untuk ALLAH Tuhan sekalian alam. Tiada sekutu bagi-Nya, dan demikian itulah yang diperintahkan kepadaku dan aku adalah orang yang pertama menyerah diri (kepada ALLAH)."
-surah al-An'am: 162-163

~(@^_^@)~

posted from Bloggeroid

Aktiviti Keluarga Hari Pertama 2015

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Aktiviti keluarga

Bersempena dengan hari ini cuti umum, anak-anak berpeluang menghabiskan masa bersama ibu bapa. Kalau zaman kita kanak-kanak dulu, ibu tidak bekerja setiap hari cuti sekolah adalah hari bersama ibu dan hari bersama bapa ketika bapa tidak bekerja. Zaman sudah banyak sangat berubah. Untunglah ibu zaman sekarang yang tidak bekerja dapat menghabiskan masa bersama anak-anak. 24 jam anak membesar di depan mata. Tidak menyesal dengan keadaan ini kerana jalan begini telah ditakdirkan atas permintaan sendiri. Semoga tiba masanya aktiviti keluarga dapat sentiasa dilakukan bersama tanpa dibayangi waktu kerja pejabat dan urusan kerja yang terpaksa disiapkan dirumah.

Nak dikatakan azam tahun 2015 tidak juga, kerana semenjak ada anak perkara sebegini telah difikirkan secara serius. Namun sekiranya hasrat itu terlaksana pada tahun ini, ianya satu takdir yang amat dinanti dan disyukuri.

Mudah-mudahan.

Hari ini, berkesempatan membawa anak-anak ke Pusat Pemindahan Mangsa Banjir di Pusat Latihan UiTM atau Institut Latihan UiTM di Kg. Gajah. Dengan anak seusia 2 tahun hingga 9 tahun, saya tidak pasti adakah mereka memahami situasi yang dialami oleh mangsa banjir. Melihatkan gelagat anak-anak yang berebut hendak bermain dengan anak-anak mangsa banjir seolahnya mereka seperti hadir ke suatu majlis perkahwinan atau perkelahan.

Dalam masa yang sama kami bawa mereka meninjau kawasan perkampungan yang terlibat dengan banjir, melihat rumah yang ditenggelami air, padang bola sekolah seperti laut dan jalan yang digenangi air yang entah dari mana datangnya. Walaupun dalam keadaan panas agak terik, air sungai tetap mengalir deras.

Menunjukkan bentuk dan corak awan kepada anak-anak dan menjelaskan apa yang bakal berlaku seakan ibu dan bapa ini pakar kaji cuaca.

Hampir separuh hari mereka disitu. Semoga dapatlah sedikit pemahaman kalaupun tidak semua.

Waktu petang pula kumpulan anak-anak ini terbahagi dua, ada yang tinggal dirumah menonton tv dan berehat sementara seorang lagi ikut umi dan ayah ke majlis keramaian. Kenduri aqiqah, kenduri pertama tahun 2015 untuk kami. Kenduri sahabat ayahnya yang terletak di Taman Indera Barat, Titi Gantung, Bota. Ada gambar keluarga, tetapi saya masih belum bersedia untuk mendedahkan identiti sepenuhnya.

Lewat petang kami sekeluarga keluar lagi, kali ini ke Desa Iskandar. Melawat rumah baru abang ayahnya. Belum siap sepenuhnya, kehadiran kami disambut mesra walapun mereka kelihatan agak letih dengan urusan mengemas rumah yang belum selesai.

Aktiviti malam tidak jauh bezanya dengan malam-malam yang lain. Menonton tv, melihat perkembangan banjir, perkembangan pesawat air-asia yang terhempas di Laut Jawa. Anak-anak tetap juga meneruskan agenda mereka bersama alat permainan mereka.

Begitulah, setiap hari ada saja perubahan yang berlaku.

o (∩ ω ∩) o

posted from Bloggeroid

Jendela pagi 2015

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Jendela pagi 2015



Alhamdulillah, pagi ini hari pertama tahun 2015.

Semoga semuanya dalam keadaan selamat dan diberkati Allah.

Pastinya banyak perancangan telah bermain di kotak minda. Perancangan dan azam untuk dilaksanakan pada tahun 2015.

Apapun azam pastinya ia yang terbaik buat kita.

Selamat buat semua.

~(@^_^@)~

posted from Bloggeroid

Selamat Tahun Baru 2015

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Selamat Tahun Baru 2015



Semoga di tahun baru ini perancangan yang baik-baik semuanya untuk kebaikan semua pihak.

Biar apapun cabaran dan rintangan pastinya semua itu dapat diharungi dengan tabah dan kesabaran serta disudahi dengan kebahagiaan.

Semoga setiap urusan untuk kebaikan dipermudahkan olehNya. Mendapat keberkatan, kerahmatan dan kasih sayang dariNya.

Terus taat dan patuh kepada suruhanNya dan meninggalkan apa yang dilarang olehNya.

Tingkatkan tahap amalan kebaikan dan jauhkan diri dari maksiat supaya hidup mendapat berkat dan pahala berlipat ganda.

Setiap tindakan hendaklah diperhalusi dan tidak mengambil keputusan tergesa. Seharusnya difikirkan dengan bijaksana kesan dan akibat daripada tindakan yang diambil.

Kurangkan kontroversi, jauhkan dari mengumpat, hindarkan dari mengadu domba untuk hidup lebih aman dan mendapat rahmat dariNya.

Eratkan ukhuwah sesama Muslim dan hindarkan dari berpecah-belah. Sebarang pertelingkahan hendaklah dielakkan dan bersegeralah berdamai.

Bersegera dalam membuat kebaikan dan mengumpul kebaikan, bukan untuk disanjung oleh manusia tetapi untuk mendapat ganjaran dariNya.

Bekerja dengan penuh keikhlasan agar setiap rezeki yang diperoleh itu berkat.

Elakkan dari mendatangkan kesusahan kepada insan keliling kita. Maksudnya, hentikanlah gejala buli. Kita hendak hidup aman, begitu juga orang lain. Jika dia susah kita juga akan mendapat susah. PASTIKAN kita tidak menimbulkan kemarahan kepada orang lain.

Banyakkan bersabar dengan setiap yang berlaku.

Selamat Tahun Baru 2015.

~(@^_^@)~

posted from Bloggeroid

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...