FOLLOWER

11 April 2015

Berkongsi pandangan

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Berkongsi pandangan

Bukan mudah untuk kita terus komited menghasilkan entri blog. Jika tidak dengan keinginan sendiri serta dorongan orang yang terdekat.

Penting juga untuk kita mengambil kira pandangan dan perasaan orang lain yang membaca blog kita. Walaupun blog ini adalah blog kita tetapi setiap penulisan kita turut menyentuh hati dan perasaan. Kan???

Jika pun kita menulis itu untuk luahan peribadi, adalah penting untuk kita tidak melukakan hati dan perasaan orang yang membaca blog kita.



Penilaian mengenai sesuatu penulisan itu turut diwarnai oleh lakaran gambar yang disertakan.

Dan... saya tidak tahu apa yang hendak dikaitkan antara penulisan entri ini dengan gambar di atas. Boleh juga dikatakan gambar di atas sekadar hiasan untuk mencantik entri yang kesamaran ini.

Terima kasig.

posted from Bloggeroid

Antara diet dan jimat ketika makan

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Antara diet dan jimat ketika makan

Bukan nak kata korang saya pun selalu terfikir juga maksud diet yang sebenar. Kita sering faham diet itu kerana hendak kurus. Sedangkan maksud diet yang sebenar adalah lebih dari itu. Kita boleh simpulkan bahawa diet membawa maksud cara atau jenis kita makan atau amalan pemakanan kita. Sama ada diet kita sihat atau tidak terpulang kepada selera dan cara kita bertindak ketika berhadapan dengan makanan.

Seandainya kita dari jenis yang mementingkan pemakanan sihat, sudah pasti kita akan mengikut jadual waktu makan yang standard dan pengambilan makanan kita pastinya kurang berminyak, kurang garam dan kurang gula. Apa yang paling penting kita wajib ingat makanan yang hendak masuk kedalam perut kita itu semestinya halal dan bersih.

Maksud halal adalah jelas seperti yang termaktub di dalam al-quran;
"Wahai sekalian manusia! Makanlah dari apa yang ada di bumi, yang halal lagi baik", petikan dari Surah al-Baqarah, ayat 168.



Diet tidak salah asalkan makanan yang masuk ke dalam perut kita itu datangnya dari sumber yang halal selain dari makan itu sendiri adalah makanan yang berkhasiat, halal dan sederhana sesuai dengan keperluan badan kita.

Okey... tak payah nak kata orang lain lah, saya sendiripun kadang-kadang waktu makan tidak menentu

Semoga kita sentiasa istiqamah untuk menjalani cara hidup sihat menurut Islam. Wallahu a'lam.

Terima kssih

posted from Bloggeroid

Rezeki masing-masing

Assalamualaikum dan selamat sejahtera

Rezeki masing-masing

Hari ini membawa kejutan yang bukan sedikit. Setelah 10 hari mengharungi hari bersama GST pastinya banyak memberi kesan kepada perbelanjaan harian.

Walaupun tidak semua barang pengguna dikenakan GST tetapi kenaikan harga bagi barangan dan perkhidmatan tertentu turut memberi kesan.

Nasib kita rakyat jelata. Semoga ahli yang dapat kenaikan gaji dapatlah menyumbang sesuatu untuk kebaikan rakyat dan negara, bukan untuk keluarga sendiri.


Kenaikan harga sekeping roti turut memberi kesan.

Siapapun kita hidup mesti diteruskan untuk keluarga bangsa dan negara. Paling penting untuk mendapat keredhaan dariNya dan keberkatan dalam hidup di sini dan di sana.

posted from Bloggeroid

Selepas 10 hari GST dilaksanakan

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Selepas 10 hari GST dilaksanakan


Antara mahu atau tidak, kita semakin serasi dengan apa yang berlaku.
Namun sudah pasti jauh di sudut hati sanubari kita mengharapkan sistem yang dilaksanakan ini tidak membebankan kita dan anak cucu kita.

Jom selfie



Tidak pandai nak ulas panjang lebar.
GST atau tidak... blog tetap diteruskan.
Jom #selfie
#GST
posted from Bloggeroid
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...