FOLLOWER

8 Ogos 2015

Kesan sampingan tanpa disedari

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Kesan sampingan tanpa disedari

Tanpa disedari, berlalunya masa dengan disusuli beberapa insiden banyak yang mempengaruhi peribadi kita.

Apabila kita berkawan corak hidup kita juga dipengaruhi oleh kawan. Boleh jadi kita tidak sedar sedikit demi sedikit cara pemikiran kita dan cara kita bertindak turut berubah.

Mungkin dahulu kita orang yang penyabar. Mampu bersabar dan bertenang dengan kejadian yang menimpa. Begitu juga sifat kita, dahulunya kita pendiam. Kerana pengaruh kita jadi peramah atau boleh jadi terlebih.

Kita yang dahulunya penyabar tiba-tiba kesabaran itu terhakis lalu jadilah kita orang yang bengkeng. Kerana terpengaruh dengan orang sekeliling.

Kesan sampingan itu bukanlah terus terjadi. Datangnya sedikit demi sedikit tanpa kita sedar. Dan bila tersedar ianya telah banyak merubah cara kita bertindak dan cara bertindakbalas.

Kesan sampingan itu memang kita telah cuba elak, tetapi disebabkan kita kerap sangat berhadapan dengan cara itu maka kesannya akan memakan diri kita sedikit demi sedikit.

Maka, berusahalah mendekati orang yang baik akhlaknya serta warak perwatakannya. Semoga kita terhindar dari segala musibah.

Wallahu a'lam.

posted from Bloggeroid

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...