FOLLOWER

15 September 2015

Rezeki mana kena tolak

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Rezeki mana kena tolak


Biasa kita dengar "rezeki jangan ditolak, maut jangan ditempah".  Satu ungkapan yang lazimnya kita kaitkan bila kita mendapat seuatu pemberian.  Kita tidak mampu menolak seuatu pemberian orang bilamana kita dalam keadaan serba salah, bila kita tolak orang akan berkecil hati, bila kita menerima bimbang pula kita tidak mampu menampung.  

Doa Mudah Rezeki
Doa Mudah Rezeki.  Sekadar hiasan

Dalam keadaan tertentu kita terpaksa menolak seuatu pemberian, telahpun dijelaskan mengapa kita tidak perlu tetapi... tetap juga kita diberi.  Maka, bagaimana pula kita hendak menolak lagi.  Di sinilah peranan kita untuk berbuat baik dan berbaik sangka sesama manusia.  

Jika kita telah menerima sesuatu pemberian tetapi kita merasakan ia bukan pada masa yang sesuai atau belum masanya untuk kita menggunakannya, adakah kita akan memanjangkan pemberian itu pada orang lain?  Pastinya kita akan memikirkan bahawa adakah orang lain itu akan menerima pemberian kita.  

Jadi kita sebetulnya tidak wajar berkecil hati jika pemberian kita tidak dapat diterima oleh orang lain kerana ada masa kita juga tidak dapat menerima pemberian dari orang.

Hanya satu pemberian yang kita wajar menolaknya adalah apabila pemberian itu berupa ilmu yang tidak bermanfaat buat dunia dan akhirat kita.

Hanya Allah yang tahu mana yang terbaik buat kita.  Sentiasalah bertawakkal kepadaNya.


CPUV September 2015 | Konflik blog?

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


CPUV September 2015


Terasa lama sangat tak update cerita mengenai CPUV.  Sesekali terfikir juga untuk biarkan saja CPUV Nuffnang berlalu pergi.  Mana tidaknya berhari-hari menunggu timbulnya iklan Nuffnang tak juga timbul.  Entah di mana silapnya YangBaik tidak pasti.  Ada juga terlintas nak menarik diri dari Nuffnang.

Nak tahu juga ke mana perginya iklan Nuffnang, tidak timbul-timbul. Adakah dia yang merajuk atau YangBaik yang tak reti nak pujuk... oowwhhh... tak romantik langsung nak pujuk-pujuk nie...

Dijadikan cerita, selama ini YangBaik sentiasa update blog dan blogwalking juga menggunakan khidmat encik Google Chrome.  Rasanya ada konflik kot antara blogspot dengan Google Chrome dan Nuffnang. Saban hari blogging tak kelihatan pula iklan Nuffnang berkeliaran di blog rakan blogger apatah lagi di blog YangBaik.  Tetapi ada juga rakan blogger yang update entri mengenai iklan CPUV.  Bagaimana dan di mana pula mereka berjumpa dengan Nuffnang, sedangkan YangBaik agak lama juga tidak berjumpa dengan Nuffnang.

Hari ini, YangBaik cuba bertukar pula dari Google Chrome kepada Microsoft Edge.  Haa... baru dapat jumpa dengan Nuffnang dan update kedudukan Nuffnang di blog.  Memang tak banyak lah earning yang dapat dari Nuffnang sebab YangBaik bubarkan sementera widget Nuffnang, bila nak letak semula tak boleh buka pula Nuffnang semuanya gara-gara Goggle Chrome.  Adoiii

CPUV September 2015
CPUV September 2015

Inilah hasilnya.  CPUV yang melekat di blog YangBaik.  Bermula dengan Dove Hair Campaign pada 1 September 2015 diikuti The Face Shop pada 3 September 2015 dan terakhir Welcome to Shell Campaign pada 7 September 2015.  Hari ini mungkin kah CPUV akan bertambah lagi?  Nantikan kemunculannya.

Sesuatu perlu dilakukan.  Agaknya ada tak dari kalangan Rakan blogger yang berhadapan dengan situasi yang serupa?   Boleh kongsikan di sini.


Tazkirah pagi Selasa

Assalamualaikum dan selamat sejahtera



Tazkirah pagi Selasa


Tazkirah adalah satu bentuk peringatan.  Saya bukanlah Ustazah bertauliah yang layak untuk memberi peringatan tetapi hasrat saya untuk berkongsi peringatan semoga peringatan ini turut diingati oleh saya sendiri.


Amanah
Amanah

Tunaikanlah amanah kepada yang telah mempercayaimu dan janganlah engkau berkhianat kepada yang khianat kepadamu.  (HR Abu Daud)

Semoga kita semua mendapat manfaat.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...