FOLLOWER

22 September 2015

Hikmah di sebalik semua perkara

Assalamualaikum dan selamat sejahtera



Hikmah di sebalik semua perkara


Dalam hidup ini pastinya kita impikan kebahagiaan dan kesenangan. Bahagia bersama orang yang tersayang dan senang meneruskan hidup beragama berlandaskan keimanan dan ketakwaan kepada Allah. Namun setiap detik yang dilalui ada saja ujian dan cabaran. Tidak semudah impian sang puteri khayalan. Kebiasaannya ujian dan cabaran itu sama sekali kita tidak senangi jauh sekali kita undangnya. Ada hikmah di sebalik semua perkara.


Hendak dijadikan cerita, kita selalunya alpa dan kita akan tersentak apabila diberi teguran. Teguran yang menjadi peringatan. Peringatan itu pastinya sesuatu yang perit untuk diterima apabila ianya direkod secara bertulis. Bukan sekadar peringatan oral tetapi peringatan secara lisan. Sebab itulah ada hikmah di sebalik semua perkara.

Teguran dan peringatan itu tidak terjadi dengan sendiri. Pastinya terselit kesilapan dan kealpaan kita lantaran kita mendapat peringatan. Malu pada diri sendiri pun ada juga, bila kita sudah cukup teliti tetapi tetap juga ada kelalaian. Hikmah di sebalik semua perkara.

Kekecewaan itu masih tidak terpadam dan terasa begitu sukar untuk terpadam. Namun kita selaku manusia mudah lupa. Hikmah di sebalik semua perkara adalah kita bukanlah manusia yang sempurna.

Peringatan itu sama ada menjadikan kita manusia hipokrit atau manusia yang optimis. Semua terpulang kepada penerimaan kita ke atas peringatan. Masanya untuk muhasabah diri dan kenalpasti hikmah di sebalik semua perkara.

~(@^_^@)~

Lisan orang berakal

Assalamualaikum dan selamat sejahtera



Lisan orang berakal


Lisan orang yang berakal muncul dari balik hati nuraninya. Maka ketika hendak berbicara, terlebih dahulu ia kembali pada nuraninya. Apabila ada manfaat baginya, ia berbicara dan apabila dapat berbahaya, maka ia menahan diri.  (HR Bukhari dan Muslim)

Orang berakal
Orang berakal

Lisan orang berakal.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...