FOLLOWER

31 Mac 2016

Pulut kuning tanak bertelur dadar

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Pulut kuning tanak bertelur dadar



Pulut kuning memang sinonim dalam budaya Melayu.

Masa zaman kanak-kanak dulu pernah tengok arwah mak dan tok buat pulut kuning, nampak macam susahnya.  Tu belum tunggu nak makan lagi, siap bercatu. Budak-budak tak boleh makan pulut banyak-banyak nanti kembong perot.  Masa tu kita akur saja dengan cakap orang tua.  Tiada lah nak bantah atau banyak soal.  Janji dapat makan cukuplah, sikit pun tidak mengapa kerana bukan selalu dapat makan pulut kuning.

Berbeza dengan zaman sekarang, pulut kuning boleh didapati pada bila-bila masa.  Tambahan bila dah pandai buat sendiri.  Masak pulut kuning bukan tunggu nak belajar atau berguru.  Cukup dengan tengok macam mana orang buat lepas tu bacalah resepi kat mana-mana yang terjumpa.


Pulut kuning tanak bertelur dadar
Pulut kuning tanak bertelur dadar

Kalau tak silap rasanya entri ini merupakan entri kedua mengenai pulut kuning, dengan resepi yang sama.

Pagi-pagi lagi gigih menanak pulut kuning.  Tanak?  Ye, bukan kukus.  Sebab tanak lebih cepat dan mudah cuma hasilnya tidak berapa cantik.  Yang penting jaga api dapur, biar perlahan paling perlahan.

YB pernah juga buat pulut kuning kukus.  Rasanya tak berbaloi sebab bila kukus banyak kerja. Lagipun buat sikit saja untuk makan anak beranak.  Rasanya lebih kurang sama jer.  Hahaha... jangan kata YB buat ajaran sesat pula.

Ikut citarasa dan kreativiti masing-masing lah yer.

Pulut kuning kesukaan anak-anak.  Tak sempat buat rendang, makan saja dengan telur goreng dadar yang digulung.  Semuanya serba ringkas.  Habis juga sepiring anak-anak makan pagi tadi sebelum pergi sekolah.

Cubalah buat pulut tanak sendiri.  Tak susah airnya sama banyak dengan beras pulut dan masak guna api paling kecil.  Kalau masak guna rice cooker lagi mudah.  Selamat mencuba :D


Sekian,  Terima kasih sudi baca entri Pulut kuning tanak bertelur dadar

9 ulasan:

  1. huii..sedap lagi kalau ada rendang ke serunding ke..adeiii lama tak makan pulut kuning.. ^)^

    BalasPadam
  2. waaa, nmpk mcmm sedap huhu terliur

    BalasPadam
  3. saya tak boleh makan sangat...angin =)

    BalasPadam
  4. Sedapnyaaaa pulut kuninggg! Selalu kalau time kenduri kesyukuran mesti dapat nyumnyummm

    BalasPadam
  5. Ooooo… tanak… mula mula baca taknak… hhehe

    BalasPadam
  6. sedapnye pulut kuning. nak sonang rice cooker kan ajer tapi orang-orang tua mesti bising.....hahaha

    YB, tahniah jadi salah seorang pemenang giveaway kat myliferia. nanti tuntut hadiah tau...

    BalasPadam
  7. salam sedapnya pulut kuning ..
    dari blog kak mia
    http://cahayakehalusankelembutan.blogspot.my/

    BalasPadam
  8. fuyooo , kalau ada rendanggg lagii sedap..

    BalasPadam
  9. makan dengan rendang boleh meleleh airmata. hehee

    BalasPadam

Komen anda tanggungjawab anda. Komen dan pandangan anda amatlah dihargai. Terima kasih atas pandangan yang diberikan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...