FOLLOWER

13 September 2016

Perkongsian : Tempoh Makan Daging Korban

Perkongsian : Tempoh Makan Daging Korban



Assalamualaikum dan selamat sejahtera,

PERKONGSIAN HADIS : Tempoh Makan Daging Korban

Hari ini dah masuk hari kedua Hari Raya Korban. Ada rezeki dapatlah merasa daging korban itupun kiranya masa agihan daging korban dijalankan kita ada di rumah. Jika tiada di rumah dan jiran pun tiada, maka tiadalah berpeluang menikmati daging korban. Apapun rezeki kita janganlah dipertikaikan. Semuanya sudah tertulis.

Sesetengah orang dapat banyak daging korban... mungkin makan seminggu pun tak habis. Tetapi pernah tak terfikir mengenai tempoh boleh makan daging korban? Terus terang YB tidak pernah terfikir. Rupa-rupanya pernah jadi isu juga mengenai tempoh ni.



Gambar hiasan


Berikut adalah petikan dan perkongsian hadis mengenai tempoh makan daging korban.



عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ عَابِسٍ عَنْ أَبِيهِ قَالَ قُلْتُ لِعَائِشَةَ أَنَهَى النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنْ تُؤْكَلَ لُحُومُ الْأَضَاحِيِّ فَوْقَ ثَلَاثٍ قَالَتْ مَا فَعَلَهُ إِلَّا فِي عَامٍ جَاعَ النَّاسُ فِيهِ فَأَرَادَ أَنْ يُطْعِمَ الْغَنِيُّ الْفَقِيرَ وَإِنْ كُنَّا لَنَرْفَعُ الْكُرَاعَ فَنَأْكُلُهُ بَعْدَ خَمْسَ عَشْرَةَ قِيلَ مَا اضْطَرَّكُمْ إِلَيْهِ فَضَحِكَتْ قَالَتْ مَا شَبِعَ آلُ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مِنْ خُبْزِ بُرٍّ مَأْدُومٍ ثَلَاثَةَ أَيَّامٍ حَتَّى لَحِقَ بِاللَّه

Dari 'Abdurrahman bin Abis dari bapanya ia berkata; "Aku bertanya kepada Aisyah; 'Apakah Nabi SAW melarang untuk makan daging sembelihan hari raya Adha lebih dari tiga hari? ' Aisyah menjawab; "Beliau tidak melakukan itu kecuali pada tahun kesulitan (manusia kelaparan), sehingga beliau berharap orang kaya memberi makan kepada yang miskin. Dan sungguh, kami boleh makan daging kambing setelah lima belas hari." Lalu dikatakan; 'Apa yang mendorong kalian melakukan itu? ' Aisyah tertawa, lalu ia berkata; 'Keluarga Muhammad SAW tidak pernah merasa kenyang kerana makan roti atau gandum lebih dari tiga hari hingga beliau bertemu dengan Allah.' (HR Bukhari No: 5003) Status: Hadis Sahih

Pengajaran:

1. Daging korban sebahagian untuk disedekahkan dan 1/3 boleh diambil untuk dimasak dan dimakan serta boleh juga disimpan

2. Daging korban boleh disimpan lebih dari 3 hari tasyriq (tiada batas maksimum). Ia merupakan pendapat majoriti ulama dari kalangan sahabat, tabi’in serta empat imam mazhab.

3. Rasulullah tidak berlebihan dalam bab makan, hingga boleh berjimat memakan daging korban secara berdikit dalam tempoh yang agak lama.

4. Orang mukmin makannya apabila lapar dan berhenti sebelum kenyang. Elakkan berlebihan dalam makan dan minum. Seperti dalam hadis lain:

بِحَسْبِ ابْنِ آدَمَ أُكُلَاتٌ يُقِمْنَ صُلْبَهُ، فَإِنْ كَانَ لَا مَحَالَةَ فَثُلُثٌ لِطَعَامِهِ وَثُلُثٌ لِشَرَابِهِ وَثُلُثٌ لِنَفَسِه

“Cukuplah bagi anak keturunan Adam agar makan sekadar untuk menegakkan tulang sulbinya (tulang punggung). Melainkan jika ia tidak dapat mengelak, maka isilah 1/3 untuk makanannya, 1/3 untuk minumannya, dan 1/3 untuk nafasnya.” (HR Tirmidzi No: 2380)

JOM bersifat RAHMAH dengan tidak berlebihan dalam makan dan minum.

Sumber : Pertubuhan IKRAM Malaysia Negeri Johor

🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺

Terima kasih baca entri ini, Perkongsian : Tempoh makan daging korban
posted from Bloggeroid

3 ulasan:

  1. Singgah sini.. alhamdulillah dapat ilmu baru..


    Jom la lepak kat umah NIl hee

    Novelis Muda 17 Tahun Hasilkan Dua Buah Novel CARTA HATI @ MEWANGI

    http://nilamhimawari.blogspot.com

    BalasPadam
  2. ok, baru tahu jgak ada tempoh makan daging korban ni. tq share info.
    salam aidil adha :)

    BalasPadam
  3. Tq bg info.. Tp ramai jer yg simpan lebih dr tempoh tu

    BalasPadam

Komen anda tanggungjawab anda. Komen dan pandangan anda amatlah dihargai. Terima kasih atas pandangan yang diberikan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...