FOLLOWER

27 Februari 2016

Antara Muraqabah dan Mujahadah

Assalamualaikum dan selamat sejahtera



Antara Muraqabah dan Mujahadah





Barangsiapa mengoreksi batinnya dengan muraqabah (senantiasa merasa diawasi oleh Allah) dan ikhlas, maka ia akan menghiasi lahirnya dengan mujahadah dan mengikuti sunnah Nabi shallallahu 'alahi wasallam, karena Allah berfirman, 
'Dan orang-orang yang bermujahadah untuk Kami, niscaya akan kami tunjukkan kepada mereka jalan-jalan Kami.' (al-Ankabut : 69)
(Al-Harits)



Terima kasih kerana baca entri Antara Muraqabah dan Mujahadah


Pengawas yang selalu hadir

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Pengawas yang selalu hadir


Selalu ingatkan anak-anak, apa saja yang kita buat walaupun sendirian tidak semestinya orang lain tidak tahu.

Kadang-kadang ada orang mengintai.  Kalau tiada orang yang mengintai ada makhluk lain lagi yang melihat seperti semut, cicak, ulat dan pepatung.

Ha!!! mereka pun terkejut.

Ye lah, kita bukannya hidup sendirian di muka bumi ini.  Yang paling banyak sekali melihat adalah Allah.  Allah tahu apa saja yang kita buat, walaupun memang kita duduk sorang-sorang.  Tiada satupun yang Allah tidak nampak apa yang kita buat.




Tiada suatu ucapanpun yang diucapkannya melainkan ada di dekatnya malaikat pengawas yang selalu hadir.  (QS. Al Ahzab: 70)

Sesi bercerita dengan anak-anak memang kena macam tu.  Nak marah-marah sangat tiada gunanya kerana tahap kefahaman dan pengetahuan mereka tidak sama dengan kita.

Sekian.


Terima kasih baca entri Pengawas yang selalu hadir 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...