FOLLOWER

31 Mac 2016

Pulut kuning tanak bertelur dadar

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Pulut kuning tanak bertelur dadar



Pulut kuning memang sinonim dalam budaya Melayu.

Masa zaman kanak-kanak dulu pernah tengok arwah mak dan tok buat pulut kuning, nampak macam susahnya.  Tu belum tunggu nak makan lagi, siap bercatu. Budak-budak tak boleh makan pulut banyak-banyak nanti kembong perot.  Masa tu kita akur saja dengan cakap orang tua.  Tiada lah nak bantah atau banyak soal.  Janji dapat makan cukuplah, sikit pun tidak mengapa kerana bukan selalu dapat makan pulut kuning.

Berbeza dengan zaman sekarang, pulut kuning boleh didapati pada bila-bila masa.  Tambahan bila dah pandai buat sendiri.  Masak pulut kuning bukan tunggu nak belajar atau berguru.  Cukup dengan tengok macam mana orang buat lepas tu bacalah resepi kat mana-mana yang terjumpa.


Pulut kuning tanak bertelur dadar
Pulut kuning tanak bertelur dadar

Kalau tak silap rasanya entri ini merupakan entri kedua mengenai pulut kuning, dengan resepi yang sama.

Pagi-pagi lagi gigih menanak pulut kuning.  Tanak?  Ye, bukan kukus.  Sebab tanak lebih cepat dan mudah cuma hasilnya tidak berapa cantik.  Yang penting jaga api dapur, biar perlahan paling perlahan.

YB pernah juga buat pulut kuning kukus.  Rasanya tak berbaloi sebab bila kukus banyak kerja. Lagipun buat sikit saja untuk makan anak beranak.  Rasanya lebih kurang sama jer.  Hahaha... jangan kata YB buat ajaran sesat pula.

Ikut citarasa dan kreativiti masing-masing lah yer.

Pulut kuning kesukaan anak-anak.  Tak sempat buat rendang, makan saja dengan telur goreng dadar yang digulung.  Semuanya serba ringkas.  Habis juga sepiring anak-anak makan pagi tadi sebelum pergi sekolah.

Cubalah buat pulut tanak sendiri.  Tak susah airnya sama banyak dengan beras pulut dan masak guna api paling kecil.  Kalau masak guna rice cooker lagi mudah.  Selamat mencuba :D


Sekian,  Terima kasih sudi baca entri Pulut kuning tanak bertelur dadar

Nasihat secara rahsia

Assalamualaikum dan selamat sejahtera




Nasihat secara rahsia


Tiada siapa yang suka kecoh-kecoh.  Buat silap sikit heboh sekampung.  Habis semua orang tahu apa yang yang telah dia buat, dari orang tidak kenal sampai orang yang dah kenal lama.  Di mana nak disorokkan air muka ini.  Rasanya dah tebal lebih seinci atau mungkin lebih tebal lagi dari itu.  

Tetapi ada orang kesah ke kulit muka kau tebal ke nipis ke.  Janji apa yang mereka nak cakap dah lepas, tanpa mengira secalitpun apa perasaan kau ketika berita itu disebarkan.

Itulah lumrah yang biasa terjadi dalam hidup kita seharian.  Seboleh-bolehnya elakkan daripada mengeluarkan kenyataan yang boleh menjatuhkan air muka orang.  Walaupun untuk contoh tetapi tidaklah perlu sampai menjatuhkan aib orang lain.

Gambar hiasan


Barangsiapa menasihati saudaranya secara rahasia, maka ia telah menasihatinya dan menghiasinya. Dan barangsiapa yang menasihati saudaranya secara terang-terangan (di hadapan orang banyak), maka ia telah mencemarkan nama baiknya dan mengkhianatinya.
(Imam asy-Syafi'i)


Terima kasih atas perhatian yang diberikan untuk entri Nasihat secara rahsia.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...